Sposób odżywiania wpływa na długotrwały kaszel i astmę.

Witam

Astma jest dzisiaj jedną z najpoważniejszych chorób cywilizacyjnych na  świecie.

Przewlekły kaszel jest przejawem  gromadzenia się substancji toksycznych w jelitach. Znaczy to, że w śluzówce jelit powstaje ognisko zapalne. Płuca które nie są dostosowane do wydalania toksyn, reagują na te substancje kaszlem.

Powodem takiego kaszlu, może być np: refluks żołądkowo- przełykowy. Polega on na przedostawaniu się kwaśnej treści pokarmowej z żołądka do przełyku. Przyczyną tego jest
zmniejszenie się napięcia zwieracza dolnego przełyku, który zamyka się po przejściu kęsa pokarmu do żołądka. Jeżeli taka sytuacja powtarza się wielokrotnie, w błonie śluzowej może rozwinąć się stan zapalny. Wywołuje to zgagę i uczucie pieczenia
w jamie ustnej. Zdarza się też, że treść  żołądkowa może trafić do krtani lub nawet oskrzeli. Najczęściej taka sytuacja występuje podczas snu. Należy unikać obfitych posiłków i ostrych potraw,
ograniczyć palenie tytoniu, picia alkoholu oraz kawy. Kolację najlepiej spożywać trzy godziny przed
snem.

Długotrwały kaszel może być również objawem innych chorób układu oddechowego: nieżytu nosa, gardła, zatok nosa, zapalenia oskrzeli, zapalenia płuc…….

Kaszel przewlekły u dorosłego człowieka  trwa minimum osiem tygodni,
a u dzieci ponad cztery tygodnie.

KASZEL PALACZA- jest to kaszel, który pojawia się przy paleniu papierosów lub innych wyrobów tytoniowych, może wskazywać na inne poważne choroby, nawet na raka płuc.
KASZEL ALERGICZNY- to reakcja  organizmu na obce substancje, które
dostają się poprzez wdychanie.

KASZEL MOŻE BYĆ TYPOWYM ZJAWISKIEM DLA ASTMY – dlatego jest częstym i charakterystycznym objawem nawet lekkich postaci astmy, co więcej może być objawem jedynym. W tej sytuacji mówimy
o kaszlowym wariancie astmy.

Przyczyn przewlekłego kaszlu / astmy / należy szukać w sposobie odżywiania, dlatego uważajmy co jemy.

Z diety powinno się wyeliminować: nabiał, jaja kurze, czekoladę,
oleje i tłuszcze roślinne, orzechy. UNIKAĆ olejów roślinnych
kukurydzianego i  słonecznikowego – są bogate w kwasy omega6
sprzyjają stanom zapalnym i mogą prowadzić do zaostrzenia objawów astmy. Aby nie pogarszać zdrowia astmatyka, należy
podawać mu chude mięso i drób. Zmniejszać spożycie tłuszczy
zwierzęcych. Pamiętajmy, że przetwory wysoko przetworzone
są niekorzystne przy tej chorobie. Sztuczne substancje czy konserwanty mogą pogorszyć stan zdrowia, natomiast gotowe
dania lub gotowe sosy obniżają odporność. Produkty te nie zawierają substancji odżywczych, witamin i minerałów. Słabsza
odporność organizmu może wywoływać infekcje dróg oddechowych, które podrażnią oskrzela i płuca.

Musi nastąpić zmiana nawyków żywieniowych, picia dużej ilości płynów. Czym więcej złych artykułów spożywczych wyeliminujemy z diety, tym szybciej nastąpi poprawa zdrowia.

Podstawą diety nie tylko dla astmatyków, ale dla wszystkich, którzy chcą zachować zdrowie i dobrą kondycję są świeże
owoce i warzywa.
Dla chorych na astmę korzystne będą warzywa zawierające
witaminę C: papryka, porzeczki, jagody, pomarańcze. Powinny
być spożywane te, na które nie będzie reakcji uczuleniowej.
Witamina C , to silny antyoksydant, niszczący wolne rodniki.
Niszczenie wolnych rodników powoduje, że objawy astmy są mniejsze a organizm jest bardziej odporny na alergeny.
Zwróćmy uwagę na cebulę, ma działanie przeciwzapalne
i przeciwbakteryjne, ponieważ zawiera związki siarki.

Ryby bogate w kwasy tłuszczowe omega3: łosoś. makrela,
tuńczyk, sardynka, mogą również pomóc w chorobie.
Zmniejszają stan zapalny w organizmie, oskrzelach i błonie śluzowej. Dlatego starajmy się spożywać dużo ryb. Co najmniej
dwa razy w tygodniu.

Przyprawy: musztarda, chili, czosnek ułatwiają oddychanie, dzięki
rozszerzaniu się oskrzeli. Podobne właściwości ma kofeina, również rozszerza  oskrzela i ułatwia oddychanie. Lepiej jednak
nie przesadzać z dużą ilością dziennie wypijane kawy.  Kawę nie należy pić, jeżeli chory na astmę ma problemy z sercem.

Zapobieganie astmie za pomocą diety praktykowano od dawien
dawna. Już 1500 lat przed naszą erą, medycy zalecali: figi, winogrona, żywice, owoce jałowca, kminek, wino i ciepłe piwo.
Chińczycy propagowali liście herbaty. Lekarze greccy i rzymscy
przepisywali ostre przyprawy: czosnek, pieprz, cynamon, ocet.
W średniowieczu leczono astmę: rybami słodko-wodnymi, koprem, rzeżuchą, kozieradką,  figami, pigwą, rodzynkami, winem i kaszą jęczmienną.

Spożywanie właściwych pokarmów pomaga w zmniejszaniu ataków astmy lub zapobieganiu jej, poprzez  redukowanie
stanów zapalnych, w rozszerzaniu oskrzeli, rozcieńczaniu śluzu
i obronie przed alergiami.

Wojciech Bieluń
trener Wellnes
723-976-564
jamnik16b1@obemail.com
www.idealnafigura.com/bielun77
www.zdrowesniadanie.info/bielun77
www.sportoweodzywianie.pl/bielun77
www.katalogcrw.com/bielun77

Chcieć czy nie chcieć.

Witam

Wydarzenia w naszym życiu tworzone są przez pragnienia. Ktoś może powiedzieć, że to twierdzenie nie jest tak do końca prawdziwe. Nie wszystko zależy od pragnień, istnieją jeszcze bowiem czynniki zewnętrzne, bo przecież wydarzenia nie zawsze
są pragnieniem człowieka. Jednak pragnienie tworzy wydarzenia, a jego olbrzymia siła zmusza do działania

Większość z nas uważa, że pragnienie żeby  być pięknym i zdrowym jest szczere. Jednak będąc trenerem Wellness myślę,
że dla wielu z nas, to zwykłe mrzonki, które nie mając nic wspólnego z rzeczywistym pragnieniem  bycia zdrowym.

Czego tak naprawdę szczerze pragniemy.
Przecież pragnienie  nie powstaje ot tak sobie, bez przyczyny.
Istnieją czynniki mające decydująca rolę: możliwość lub
niemożliwość spełnienia oraz oczekiwanie.
Jest jeszcze kwestia nastawienia do pragnienia i żeby ono zadziałało,
pragnienie musi być głębokie i szczere.
Większość  tego nie zauważa i dlatego duża grupa  ludzi czuje chorymi, nieszczęśliwymi i biednymi. Mówiąc prościej czują się nieudacznikami. Użalają się nad sobą, są ludźmi słabymi.
Nieświadomie uważają, że lepiej się litować nad sobą, niż usuwać swoje problemy, realizując swoje pragnienia.

Problem zbędnych kilogramów jest kłopotem wielu z nas.
Zgromadzone kilogramy są podświadomie, niemiłym kompleksem.
W naszej świadomości istnieje coś takiego, że człowiek który w przeszłości niedojadał, w teraźniejszości jego największym zadaniem jest zdobywanie pożywienia.
Właśnie tacy ludzie mają największe problemy z nadwagą. Dodam że istnieje jeszcze inna
opinia mówiąca, że nadwagę może mieć człowiek materialnie zabezpieczony.

Ukrywanie w nieświadomości pragnienie określa życie od wielkich
planów na przyszłość do drobnych codziennych spraw.
Wykrycie swojego prawdziwego pragnienia, w tym przypadku pozbywając się otyłości, to określenie sposobu jego realizacji
i odczucie oczekiwania, że stworzymy sobie warunki do zmian.

Bez napięć, nadmiernych stresów i poświęceń można osiągnąć sukces. Trzeba tylko chcieć szczerze i aktywnie. Nie można oddawać się marzeniom, których nigdy nie spełnimy.
Pragnienie oparte na rozumieniu prawdziwych potrzeb, staje się
potężnym pragnieniem działania.
Pojawia się ono wtedy, gdy zdobędziemy umiejętność samoobserwacji, słuchania siebie
, swoich skrytych myśli.
Gdy to wszystko sobie uświadomimy, odkryjemy swoje prawdziwe potrzeby. Nie o to chodzi, by mieć je cały czas na uwadze, ale trzeba to pragnienie uświadomić sobie i zacząć je realizować.
Tylko wtedy mamy szansę wprowadzić zmiany w nasze życie.
Bądź pewna, ze podświadomość wybierze to co jest dla ciebie niezbędne w tym momencie, czyli pozbycia się nadwagi.

Większość ludzi otyłych godzi się ze swoim wyglądem. Pragnienie schudnięcia wydaje się im marzeniem nieosiągalnym i dlatego to marzenie będzie tylko marzeniem.
Traktowanie otyłości jak coś nieuniknionego i godzenie się z nią,
popycha do poddania się, do pogodzenia się z taką sytuacją i nie podejmowania żadnych działań.
Bo przecież jest zapisane  z tyłu głowy, że przecież wszystkie metody walki z otyłością nie przyniosły skutku. Pojawia się poczucie winy że nie dajemy sobie rady z tym problemem.
Wtedy właśnie uświadamiamy sobie, że  chyba jestem nieudacznikiem, bo czy coś robię, czy nie i tak z tego nic nie wychodzi.

Trzeba zmienić stosunek do siebie, a procesy wewnętrzne zaczną przebiegać prawidłowo.

Wojciech Bieluń
723-976-564
trener Wellnes
www.idealnafigura.com/bielun77
www.zdrowesniadanie.info/bielun77
www.sportoweodzywianie.pl/bielun77
www.katalogcrw.com/bielun77

 

Migrena sprzyja otyłości

Witam

Można powiedzieć bóle głowy, to najczęściej spotykana dolegliwość. Odczuwa ją ok. 65 procent Polaków.
Bóle głowy występują z powodu fizycznego: uraz głowy, przeziębienie, wahania ciśnienia i emocjonalnego: brak snu, przepracowanie, zmęczenie, hałas.

Ból, to sygnał naszego organizmu,że dzieje się w nim coś niedobrego i jest to ostrzeżenie przed poważnymi zaniedbaniami, związanymi ze zdrowiem.

Najczęściej występującymi bólami są: ból napięciowy i migrenowy
lub ich połączenie. Szczególnie złośliwy ból głowy wywołują środki przeciwbólowe.

Przyczyn występowania migreny nie można jednoznacznie określić. Powody mogą być różne: toksyny, grzyby, pasożyty
czy metale ciężkie. To one powodują obciążenie organizmu.
Zaburzenia samopoczucia, nagły apetyt, zły humor, rozdrażnienie jest zapowiedzią zbliżającego się ataku migreny. Ból występuje po jednej stronie głowy i powoli narasta i może trwać nawet do
72  godzin.

Napady migreny z powodu dużego bólu, bardzo ograniczają codzienne życie.
Uważa się, że za silny, pulsujący ból głowy odpowiadają skurcze
naczyń mózgowych. Naczynia krwionośne zwężają się i pewien obszar mózgu jest źle ukrwiony. Potem dochodzi do zmiany ukrwienia i naczynia się rozszerzają. Właśnie rozciąganie  naczyń jest typowym bólem migrenowym.

W procesie migrenowym uczestniczy SEROTONINA.
To ważny hormon, który przekazuje informacje pomiędzy pojedynczymi komórkami mózgowymi. Wpływa też między innymi
na odczuwanie bólu, reguluje krążenie. SEROTONINA jest wytwarzana przez aminokwas TRYPTOFAN.
Aminokwas ten, jest z grupy białkowej i należy do do tzw. niezbędnych, musi być dostarczony w pożywieniu.
TRYPTOFAN, kiedy przekształca się w serotoninę potrzebuje
witaminę B6, witaminę C i magnez.
Ich źródło to: mleko, biały ser, żółty ser, produkty sojowe, mięso drobiowe, ryby, banany, suszone daktyle.

Spożywaj owoce, warzywa, produkty zbożowe, ryby, przetwory mleczne. Dzięki tym produktom wzrośnie produkcja serotoniny
w twoim organizmie.

Niektóre składniki żywieniowe, mogą być sprzymierzeńcem
w walce z migreną, ale jej nie leczą.
WODA – odpowiednie nawodnienie organizmu, a więc picie
wody w ilości 1.5 do 2 litrów dziennie, picie soków warzywnych|
i owocowych. / zaleca się picie soków warzywnych więcej niż owocowych/. Codzienne picie herbatek owocowych i ziołowych
niesłodzonych oraz przetworów mlecznych.
Trzeba spożywać więcej zup warzywnych.
ZDROWE TŁUSZCZE – Tłuszcze roślinne  zawierają witaminę C.
Bardzo ważne znaczenie mają nienasycone niezbędne kwasy tłuszczowe omega3. Występują w rybach morskich oraz oleju rzepakowym i lnianym. Działają przeciwzapalnie, co powoduje
zapobieganie bólom migrenowym. Obniżają ryzyko chorób
układu krążenia. Kwasy tłuszczowe omega3 powinno się spożywać na surowo, jako dodatek do surówek, zup, makaronów
i kasz. Do smażenia najlepszy jest olej rzepakowy i oliwa z oliwek.
Ryby powinno się spożywać dwa razy w tygodniu.
WITAMINA B2 /RYBOFLAWINA/-  witamina ta jest potrzebna do prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego i układu odpornościowego. Niedobór jej może być przyczyną migreny
u niektórych osób. Osoby mające kłopoty z bólami migrenowymi
powinny spożywać chude mięso, pełnoziarniste produkty zbożowe, przetwory mleczne, zielone warzywa np: brokuły, szpinak.  Jeżeli jest potrzeba uzupełnienia witaminy B2, najlepiej jest sięgać częściej po sałatki z zielonych warzyw lub porcję mleka
dodając pełnoziarniste musli.
MAGNEZ – dieta bogata w magnez zapobiega migrenom. Ma działanie antystresowe, współpracuje z nerwami i mięśniami.
Odgrywa duża rolę w utrzymywaniu prawidłowego stężenia
wcześniej wspominanej serotoniny, napięć naczyń krwionośnych,
poziomu tlenku azotu. Z tego wynika, że magnez wpływa na częstotliwość i nasilanie bólu migrenowego.

Częstotliwość napadów bólów migrenowych sprzyja otyłości.

UWAGA!    Przekonaj się, które ze składników pożywienia mogą wywoływać u ciebie migrenę i spróbuj je unikać.

Wojciech Bieluń
723-976-564
www.idealnafigura.com/bielun77
www.zdrowesniadanie.info/bielun77
www.sportoweodzywianie.pl/bielun77
www.katalogcrw.com/bielun77

 

 

 

Odporność dziecięcego organizmu.

Witam.

ODPORNOŚĆ  TO  SYSTEM  REAKCJI  OCHRONNYCH ORGANIZMU,  MAJĄCY  NA  CELU   WYELIMINOWANIE  RÓŻNEGO  RODZAJU  INFEKCJI  ORAZ  WIRUSÓW.

Musimy wiedzieć, że dziecko nie jest  MAŁYM  DOROSŁYM. Różnica polega na tym, że u dziecka w wieku 12 lat dopiero kształtuje się  układ odpornościowy. Wcześniej nie jest on dobrze
wykształcony, ponieważ zachodzą w nim inne procesy życiowe.
To powód, ze jest on bardziej wrażliwy od układu odpornościowego dorosłego człowieka.

Jednym z ważniejszych elementów układu odpornościowego jest
SZPIK KOSTNY, ponieważ produkuje większość komórek odpornościowych organizmu. Równie ważna jest GRASICA.
To gruczoł, który znajduje się w śródpiersi przedniej, za mostkiem.
W niej właśnie dojrzewają LIMFOCYTY  T / białe krwinki / odpowiedzialne za odporność. Właściwe funkcjonowaniem grasicy
w dzieciństwie, to prawidłowy rozwój układu immunologicznego,
co ma wpływ na wykształcenie mechanizmów potrzebnych do zwalczania infekcji.
W skład  tego systemu można zaliczyć ŚLEDZIONĘ, która również produkuje komórki odpornościowe, WĘZŁY  CHŁONNE oraz MIGDAŁKI.
Migdałki są  pierwszą ochronną barierą układu oddechowego, chronią przed zarazkami. Zbudowane z części układu limfatycznego, są elementem układu odpornościowego, wytwarzając antygeny, czyli substancje służące do wytwarzania przeciwciał odpornościowych.

Wytworzone komórki transportowane są do krwi, gdzie rozpoczynają swoje działanie. Jest to mocna linia obrony organizmu skierowana przeciwko bakteriom i wirusom.
Aby  taka obrona działała skutecznie, organizm potrzebuje składników odżywczych, które jednocześnie będą budulcem i substancjami ochronnymi. Dlatego w tym pożywieniu powinny być obecne: białko, minerały, witaminy, kwasy tłuszczowe omega3
oraz błonnik. Dobrze dobrana dieta wspomoże organizm dziecka i skutecznie go obroni przed infekcjami.

PIERWSZYM  DZIAŁANIEM  BĘDZIE  USZCZELNIENIE  BŁON  ŚLUZOWYCH  I  TKANKI  ŁĄCZNEJ.  STWORZY  TO  ZAPORĘ
PRZED  DROBNOUSTROJAMI.

Do tego potrzebna jest witamina C, potrafi ona  wytworzyć silny przeciwutleniacz /glutaminian /. Dziecko powinno zatem zjadać dziennie 5 porcji warzyw lub owoców bogatych w tę witaminę.
Papryka, brokuły, pomidory, ziemniaki, brukselka, kapusta, marchewka. Właśnie te warzywa będą najbardziej odpowiednie.
Najlepiej przyrządzić je na parze lub krótko gotując w niższej temperaturze i  małej ilości wody, ponieważ wysoka temperatura niszczy właściwości witaminy. Potrawa powinna być przygotowana  tuż przed jedzeniem.
W owocach znajdziemy ją także: przykładowo w czarnej porzeczce. malinie, aronii czy w truskawkach.

DLA  LEPSZEGO  DZIAŁANIA  UKŁADU  ODPORNOŚCIOWEGO  POTRZEBNE  SĄ  WITAMINY  Z  GRUPY  B  NP:  WITAMINA B6.

Witaminy z grupy B dobrze wpływają na działanie GRASICY,
gruczołu w którym jak napisałem wcześniej powstają białe krwinki.  Witamina  B6 podnosi odporność organizmu, ponieważ uczestniczy w tworzeniu przeciwciał.Duże ilości tej witaminy znajdziemy w wieprzowinie, drobiu i podrobach. Aby dobrze się wchłaniała, podajemy dzieciom mięso z kaszą i surówką.
Witaminy z grupy B, występują w pieczywie pełnoziarnistym, brązowym ryżu, razowym makaronie.
Warto wspomnieć o orzechach włoskich, które zmniejszają podatność na  infekcje, polepszają pamięć i koncentrację,
a banany pod skórką mają nie tylko witaminę B, ale też przeciwutleniacze.

NIENASYCONE  KWASY  TŁUSZCZOWE  OMEGA 3,  NIE  TYLKO  WSPIERAJĄ UKŁAD NERWOWY.  DBAJĄ  TEŻ  O  ODPORNOŚĆ  ORGANIZMU.

Spożywanie kwasów tłuszczowych omega 3 zapobiega alergii
i zwiększa ochronę przed infekcjami. Znajdziemy je w tłustych rybach morskich, dlatego w jadłospisie powinny się znajdować
przynajmniej dwa razy w tygodniu np: dorsz, halibut, łosoś czy makrela, sardynki a nawet śledzie. Jedna porcja to 150 – 200 gram.
Kwasy omega 3 nie tylko występują w rybach, są obecne również
w produktach pochodzenia roślinnego, a mianowicie w oleju lnianym, rzepakowym, orzechach włoskich.

MIKROELEMENTY  TAKIE  JAK  CYNK  I  SELEN  ZABEZPIECZAJĄ  PRZED  INFEKCJAMI  DRÓG  ODDECHOWYCH  I  DZIAŁANIEM  WOLNYCH  RODNIKÓW, USPRAWNIAJĄ PRACĘ  UKŁADU  ODPORNOŚCIOWEGO  I  ŁAGODZĄ  STANY  ZAPALNE.

Cynk jest uznawany za antyoksydant. Niedobór tego minerału zwiększa podatność na  infekcje. Dobrym źródłem jest wołowina, wieprzowina, drób, jaja oraz żółty ser. Jest też w płatkach owsianych i roślinach strączkowych, w orzechach, ale również
w kaszy jaglanej, która wspomaga usuwanie nadmiaru śluzu
z organizmu o oczyszcza oskrzela.
Selen natomiast związany jest systemem odpornościowym
poprzez aktywację komórek przeciwciał na stany zapalne.

WITAMINA D,  TO  TEŻ  WAŻNY  ELEMENT  ODPORNOŚCI.

Niedobór tej witaminy zwiększa  zachorowalność na przeziębienia
i różnego rodzaju infekcje. Wystarczy jednak spacer na świeżym powietrzu w słoneczne dni, aby organizm sam wytworzył tę witaminę. Innym sposobem uniknięcia niedoboru tej witaminy,
jest spożywanie produktów mlecznych np: mleka, jogurtów, kefirów, masła.

MIÓD POSIADA   RÓWNIEŻ  WŁAŚCIWOŚCI PRZECIWWIRUSOWE, SZCZEGÓLNIE LIPOWY  I  SPADZIOWY.

Można go podawać w różny sposób. jako napój cytrynowo- miodowy, albo z mlekiem, masłem i czosnkiem, albo jako dodatek do herbaty lekko wystudzonej. UWAGA: w wysokiej temperaturze miód traci swoje właściwości.

Wspomnę też o aloesie, który pobudza odporność u dzieci
i dorosłych. Hamuje rozwój bakterii i grzybów.
Trzeba  jednak skontaktować się  z lekarzem.

Wojciech Bieluń
723-976-564
www.idealnafigura.com/bielun77
www.zdrowesniadanie.info/bielun77
www.sportoweodzywianie.pl/bielun77
www.katalogcrw.com/bielun77
e-mail: jamnik16b1@o2.pl
twitter: @BieluńWojciech