Kosztowny niedobór witamin.

Witaminy mają duże znaczenie dla naszego  zdrowia, a niedobór ich jest główną przyczyną chorób.

Witam

Witaminy, to związki chemiczne niezbędne dla prawidłowego przebiegu procesów biochemicznych i funkcjonowania organizmu. Bez nich nie można wyobrazić sobie naszego życia. Nazwa pochodzi od łacińskiego słowa vita, czyli życie.

Zbilansowana dieta powinna dostarczać naszemu organizmowi wszystkich niezbędnych  witamin i minerałów. Co to znaczy zbilansowana dieta? Prawda jest taka, że nikt nie wie jakie składniki odżywcze powinna zawierać. Nawet jeżeli spożywamy   od 5 do 7 porcji warzyw i owoców, to może być tak, że mimo wszystko nie jesteśmy w stanie dostarczyć organizmowi odpowiednich składników, z prostego powodu: niskiej wartości odżywczej obecnej żywności. Gdy kupujemy warzywa  nie jesteśmy pewni że są świeże, na jakiej glebie rosły, czy nie zawierają nawozów sztucznych, czy zawierają minerały. Takich
CZY, można wyliczyć jeszcze wiele.

Ile i jakich witamin i minerałów potrzebujemy decyduje: wiek, dieta,stan zdrowia. Osoby starsze, przewlekle chore na nowotwory, muszą ich spożywać dużo więcej niż ludzie młodzi i zdrowi.

Warto wiedzieć:  już dwie  filiżanki dziennie, mogą   doprowadzić do niedoboru witamin.

Witaminy biorą udział w regulacji procesów przemiany materii, tworzeniu komórek krwi i innych komórek organizm, mają wpływ na na wzrost, stan kości, włosów i skóry. Wspomagają układ odpornościowy i chronią organizm przed alergiami.
KOKTAJL WITAMINOWY NA ODPORNOŚĆ.
2 marchewki, 1/2 cytryny, 1/2 selera, 1/2 buraka, garść kiełków pszenicy.

Brak witamin w organizmie, to przede wszystkim niedostateczna ilość tych składników w diecie, ale też zwiększonego zapotrzebowania na witaminy, przy tej samej ilości w pożywieniu.
Ich niedostateczna ilość może wynikać, ze złego wchłaniania, spowodowanego działaniem niektórych leków.

Brak witamin prowadzi do schorzenia polegającego na całkowitym braku danej witaminy, czyli do  AWITAMINOZY.  Pierwsze oznaki
to zmęczenie i nerwowość
.
Złodziejami witamin są np: papierosy i alkohol, ale też wcześniej wspominana kawa oraz herbata spożywana
w nadmiernych ilościach.

Aby chronić cenne witaminy, należy właściwie wybierać produkty żywnościowe, prawidłowo przechowywać oraz przygotowywać do spożycia. Wybierać warzywa krótko transportowane, jeść warzywa sezonowe, a poza nim wybierać mrożone. Jeść je razem ze skórką, zamiast gotować, krótko podgrzewać na parze.

WARTO WIEDZIEĆ:  Osoby palące powyżej 20 papierosów dziennie, potrzebują dwa razy  więcej witaminy C, niż osoby niepalące. Większe zapotrzebowanie na  tę witaminy pokryją
3-4 owoce kiwi, cebula lub cytryna.

Należy zwrócić uwagę na zdrowe odżywianie. Starajmy się utrzymywać zalecaną dzienną dawkę witamin. Objawy niedoboru najczęściej pojawiają się, gdy w diecie brakuje świeżych owoców i warzyw.
Objawy, które wskazują na niedobór witamin to np:  * Pęknięcia w kącikach ust, oznaczają brak  żelaza, cynku, witamin z grupy B
/ niacyny, ryboflawiny i witaminy B12/. Organizm potrzebuje więcej białka, dlatego spożywajmy  więcej drobiu, ryb morskich, jajek ,suszonych pomidorów, sera, roślin strączkowych, brokułów, kalafiora i papryki.  *  Wypadanie włosów, łuszczenie się skóry, wysypka na twarzy, dolegliwości te spowodowane są brakiem
biotyny i witaminy B7.  * Drętwienie lub mrowienie różnych części ciała, wskazuje na niedobór witamin z grupy B / rozpuszczalnych w wodzie/, kwasu foliowego, witamin B9, B12, B6.  Mrowienie jest przyczyną zakłócenia pracy nerwów obwodowych i ich zakończeń na skórze.  Może pojawić się niepokój, depresja i niedokrwistość, zmęczenie  oraz problemy hormonalne. Należy do diety włączyć: szpinak, szparagi, fasolę, buraki, jajka, owoce morza, drób.
* Silne skurcze  łydek, palców nóg, pleców – przyczyny tego stanu jest niedostateczna ilość: magnezu i wapnia. Organizm po stresie nadmiernie się poci, tracąc minerały i rozpuszczalne w wodzie witaminy grupy B. Należy zatem zwiększyć spożycie:  bananów, migdałów, jabłek, wiśni, orzechów laskowych,  kabaczków
i grejpfrutów. * Występowanie  trądzika należy tłumaczyć brakiem kwasów tłuszczowych oraz witamin A i D.

Należy pamiętać, że organizm magazynuje witaminy rozpuszczalne w tłuszczach: A,  D,  E,  K.  Witamina A, to ochrona skóry, serca, wzroku, jej  niedobór pokrywa np: 100 gram marchewki. Witamina D, odpowiedzialna jest za mineralizacje kości. Witamina  E chroni komórki, można wyrównać jej braki, zjadając 250 gram malin.
Natomiast witamina K odpowiada za krzepnięcie krwi, dlatego wskazane jest jedzenie szparagów. Nie gromadzi witamin rozpuszczalnych w wodzie. Aby nie doprowadzić do ich niedoboru, jedzmy świeżą żywność. I tak : wzmocnienie serca, mięśni, nerwów
/ B7/, to 100gram zielonego groszku, na zmęczenie /B2 / pijmy ok. 800mg mleka, 40 gram kiełków pszenicy pomoże wzmocnić nerwy i włosy. Na anemię /B12/  dobry jest ser camembert, a na tworzenie nowych komórek / kwas foliowy/trzeba jeść sałatę. Przemianę energii / niacyna/ pobudza najlepiej: ryba morska, w tym przypadku łosoś. By wzmocnić  mózg i mieć piękną skórę / kwas pantotenowy/ można jeść arbuza. Na odporność i ochronę komórek /witamina C/ najlepszy będzie grejpfrut.

Jak zapobiec niedoborom witamin , kiedy żyjemy w pośpiechu i nie mamy na nic czasu. Postarajmy się zorganizować tak dzień, aby nie brakowało czasu na spokojne spożywanie posiłków. Sprawdzajmy, co jemy pamiętając, że w sklepach są artykuły wysoko przetworzone o małej wartości odżywczej. Przygotowując posiłki
w domu starajmy się gotować warzywa krótko lub na parze. W ten sposób zachowamy w nich witaminy.

Jedzmy śniadanie, nie zaczynamy dnia od używek niszcząc witaminę C. Pozostałe posiłki niech składają się z pieczywa gruboziarnistego, wędlin drobiowych i warzyw. Tłustych ryb morskich lub chudych mięs. A w czasie posiłku nie rozmawiajmy o problemach w pracy, rozmawiajmy o czymś przyjemniejszym.

Surowe warzywa i owoce, to najlepsze źródło witamin. Warto
przygotowywać i pić codziennie świeże soki warzywno-owocowe.

Wojciech Bieluń
trener Wellness
723-976-564
jamnik16b1@obemail.com
www.idealnafigura.com/bielun77
www.zdrowesniadanie.info/bielun77

www.sportoweodzywianie.pl/bielun77
www.katalogcrw.com/bielun77

 

 

Męczysz się szybko i brakuje Ci energii, przeczytaj koniecznie.

Za kolejną chorobę cywilizacyjną jest uważany Zespół Przewlekłego Zmęczenia. To niewytłumaczalne zmęczenie, które nie ustępuje nawet po odpoczynku. Przewlekła senność, apatia, znużenie, osłabienie fizyczne czy kłopoty z brakiem koncentracji
są objawami tego zmęczenia. Jeżeli ten stan przedłuża się, przestajemy sobie radzić z codziennymi zajęciami. To dziwne zmęczenie może trwać długo, nawet ponad  sześć miesięcy.

Najczęściej to zmęczenie dotyka ludzi energicznych, obciążonych nadmiernymi obowiązkami, dążących do sukcesów, nazywanych pracoholikami. Są to osoby w przedziale wieku 30-40 lat i tu niespodzianka, częściej kobiety niż mężczyźni.

Najczęściej, to chroniczne zmęczenie przypisujemy przemęczeniu lub zmianom pór roku. Ale nie tylko, zmęczenie o którym mówię może być też objawem choroby, którą trzeba leczyć.
Zmęczenie to może oznaczać również na przykład kłopoty
z tarczycą. Tarczyca wydziela hormony, które kierują ważnymi procesami chemicznymi w organizmie, zapewniając właściwą pracę narządów wewnętrznych. Gdy jednak równowaga zostaje zburzona, a mianowicie dochodzi do nadprodukcji hormonów
/ to nadczynność/ lub ich niedoborów / to niedoczynność/ mimo,
że to dwie choroby, jednak objaw jest wspólny, czyli ogromne zmęczenie. Przy nadczynności tarczycy pojawia się bezsenność, nerwowość, zaburzenia rytmu serca i chudniemy mimo większego apetytu. Ciągle jest nam gorąco, pocimy się i odczuwamy duszności. W drugim przypadku następuje zwolnienie  metabolizmu. Mimo braku apetytu waga ciała wzrasta. Pojawia się
ospałość i nie można dać obie radę z wykonywaną pracą.

Zdarza się, że to ciągłe zmęczenie przechodzi powoli właśnie w zespół chronicznego zmęczenia, którego nie można  połączyć
z wysiłkiem lub inną chorobą. Przyczynami wywołującego go
mogą być równie dobrze; stres, chemikalia, toksyny pochodzące ze środowiska, szczepienia, infekcje wirusowe, ale też depresja i co dla nas najważniejsze niewłaściwe odżywianie.
Najpierw, postarajmy się uregulować nasz tryb życia. A więc zjadajmy  zdrowe posiłki o stałych porach. Wysypiajmy się,
nich sen trwa najmniej osiem godzin na dobę. PRACA JEST W PRACY. Nie zabierajmy jej do domu. Czas w domu po pracy, nich będzie spokojem i wyciszeniem, znajdźmy chwilę na ćwiczenia, starajmy się wypoczywać aktywnie i nigdy nie rezygnujmy z urlopu.

WZMACNIAJĄCA  KĄPIEL ROZMARYNOWA.
100 gram liści rozmarynu, gotuj  przez 15 minut w trzech litrach wody. Przecedź. Wywar wlej do wody w wannie. Temperatura wody ma wynosić 38 stopni, a kąpiel nie powinna trwać dłużej niż
15 minut. Po kąpieli odpocznij.
Rozmaryn poprawia ukrwienie i przeciwdziała stanom wyczerpania.

PRAWIDŁOWE ODŻYWIANIE w czasie choroby wzmacnia nasz układ odpornościowy i ma za zadanie zwiększyć energię. Osoby cierpiące na tą  zapadłość, , w czasie jej trwania
nabywają nieprawidłowe nawyki żywieniowe. Poranne wyczerpanie nie pozwala na przygotowanie sobie śniadania, więc przeważnie rezygnują  z tego posiłku, co jest błędem. Śniadanie,
to najważniejszy posiłek, ponieważ daje energię na rozpoczynający się dzień.
Do śniadania powinniśmy dodawać suszone owoce, płatki zbożowe czy musli. Pozwoli to wpłynąć na
walkę ze zmęczeniem. Dobrym posiłkiem obiadowym dla zmęczonych, to białko i warzywa
, ryba z surówką lub chude mięso z warzywami. Na kolacje jedzmy produkty węglowodanowe, ponieważ pobudzają mózg do wytwarzania serotoniny, hormonu poprawiającego nastrój i ułatwiającego zasypianie np: pieczywo razowe lub gruboziarniste albo makarony brązowe.
Nie powinniśmy spożywać potraw tłustych , ciężkostrawnych i zawierających cukier. Chociaż cukier powoduje szybki przypływ energii wskutek wzrostu poziomu glukozy we krwi, to szybko tez ta energia się kończy i znowu następuje zmę
czenie.

UWAŻAJ NA TO CO JESZ.
spożywanie tłustych i kalorycznych potraw może dodatkowo wzmocnić przewlekłe zmęczenie i osłabienie siły odpornościowej organizmu. Zbilansowana dieta bogata w witaminy i minerały
z wysoką zawartością węglowodanów złożonych / owoce, warzywa, produkty pełnoziarniste/ pozwoli na odbudowanie
energii.

W czasie trwania chronicznego zmęczenia, należy również zażywać suplementy witaminowe, zawierające witaminy antyoksydacyjne A, C, E, a także witaminy z grupy B oraz minerały:
selen, magnez, potas, cynk.
Jeżeli chcemy
używać roślin leczniczych zawierających substancje wzmacniające układ odpornościowy, to polecam jeżówkę, zwiększającą odporność i chroniącą przed infekcjami wirusowymi.
Żeń-szeń, dodającego sił i energii. Lukrecję wzmacniającą organizm, zwiększającą wydzielanie kortyzolu- hormonu uwalnianego podczas
reakcji organizmu na stres. Można też pić wywar z dziurawca.

Musimy pamiętać, że zespół  przewlekłego zmęczenia jest chorobą stworzoną przez współczesną cywilizację i obecny styl życia.
Może być też przejawem buntowania się organizmu przed nadmierną jego eksploatacją i przypomnieniem, ze należy mu się
też  czasem odpoczynek i relaks.

DOBROCZYNNY RUCH.                                                                                             ruch na świeżym powietrzu to najlepsze lekarstwo na wiele chorób cywilizacyjnych. Przy chronicznym zmęczeniu należy jednak unikać przeciążenia organizmu, aby nie osłabić jego sił.

WARTO WIEDZIEĆ:
Jeżeli zażywasz stale jakieś leki i masz objawy chronicznego zmęczenia, skonsultuj  z lekarzem ich skład, ponieważ na przykład środki na nadciśnienie i alergie, a także leki psychotropowe mogą wywoływać zmęczenie.

Wojciech Bieluń
trener Wellness
723-976-564
jamnik16b1@obemail.com
www.idealnafigura.com/bielun77
www.zdrowesniadanie.info/bielun77
www.sportoweodzywianie.pl/bielun77
www.katalogcrw.com/bielun77