Dziecko, to też człowiek. /3/

Witam

Czy pamiętasz takie powiedzenie:
DOBRA   WODA   ZDROWIA   DODA.

Woda jest najważniejszym pożywieniem i głównym elementem organizmu. Nie zawiera kalorii, nie jest więc składnikiem energetycznym, pomaga jednak w przemianie pożywienia w energię. Wodę przyjmujemy w postaci napojów i w postaci pokarmów stałych np: owoców i warzyw.
Woda jest składnikiem tkanek i płynów ustrojowych. Wszyscy składamy się z wody, a jej  zawartość w organizmie to
50 – 70 procent masy ciała. Jednak z wiekiem lub wzrostem
masy ciała jej ilość ulega zmniejszeniu.

Woda spełnia ważną rolę w każdym procesie, jaki zachodzi
w organizmie. Najwięcej jej jest w mózgu, wątrobie, komórkach mięśni oraz w skórze.  Woda jest rozpuszczalnikiem i ułatwia transport substancji, pomaga w regulowaniu temperatury ciała,
poprzez odparowywaniu wody. Mówiąc inaczej  poprzez wytwarzanie potu, organizm odprowadza ciepło na zewnątrz.

Nauczmy dzieci pić czystą wodę zamiast napojów słodzonych.
Będą pić to, do czego się przyzwyczają i co z pewnością będzie
korzystne dla ich zdrowia.

Trzeba też ograniczyć  picie wody gazowanej. Płyn ten, co prawda
orzeźwia organizm, ponieważ szybciej się wchłania, ale oszukuje
organizm SZYBCIEJ HAMUJE PRAGNIENIE.
Pragnienie  najlepiej ugasić wodą niegazowaną o niskiej zawartości minerałów. Woda o dużej zawartości minerałów, zawiera różne sole, które gromadzą się w układzie krwionośnym i mogą działać
nie korzystnie na serce.

Kupujmy soki warzywne i owocowe. Dzieci je lubią. Jest tylko jedna uwaga: unikaj podawania ich po posiłku. Powinny być wypijane na czczo, najlepiej rozrzedzone wodą. W pełnym żołądku
bardzo szybko zaczynają fermentować, w wyniku czego powstają produkty uboczne, które działają toksycznie.

Woda  jest  dla  nas  niezwykle  ważna.

Do słodkiego smaku przyzwyczajamy się w dzieciństwie.
Później sami podsuwamy cukier dzieciom, by słodziły prawie
wszystko.  Ograniczajmy podawanie słodkich pokarmów.
Cukier jest bardzo szkodliwy, w organizmie zachowuje się jak wolny rodnik, pozbawiając go np: wapnia.

Cukier powoduje nadwagę i gromadzenie się tłuszczu. Nie jest potrzebny do życia. Glukozę, która jest potrzebna do życia organizm potrafi sam wytworzyć z pokarmów nie zawierających cukier.

Cukier znajdziemy w ogromnej ilości artykułów przetworzonych, nawet w takich, które są uważane za nie słodkie. Czytaj skrupulatnie etykiety kupowanych produktów. Sama się przekonasz, jak duża ich część jest dosładzana. Zawierają znaczne ilości cukru pod różnymi postaciami: sacharoza, dekstroza, melasa,
syrop glukozowo-fruktozowy i inne z  przyrostkiem     – oza.
Sprawdź, ile gram cukru zawiera  produkt. Jeżeli więcej niż
4 gramy w porcji, zrezygnuj z niego.  Takiego cukru należy
się wystrzegać, bo to tylko puste
kalorie.
SPOŻYWANIE   CUKRU  JEST   GORSZE,   NIŻ   BRAK   JEDZENIA.

Nadmiar cukru, to nadwaga, próchnica zębów, słabe kości, słabszy układ odpornościowy, wahania nastroju, zaburzenia apetytu.

Pamiętaj ! Łyżeczka cukru to 4 gramy, a jeden gram, to 7 kalorii.

Zastanów się, czy nie lepiej przyzwyczajać dzieci do cukru nierafinowanego, który jest bogaty w witaminy i minerały
np: cukier trzcinowy lub buraczany. Te cukry są bezpieczniejsze
dla organizmu dziecka, jednak również trzeba używać je w sposób
ograniczony.
NAJLEPSZYM   WYJŚCIEM   BĘDZIE   JEDNAK   UCZENIE   DZIECKA   DO   JEDZENIA   NATURALNEGO   CUKRU
Z   WARZYW,   OWOCÓW   I   ZBÓŻ.

Im mniej produkt spożywczy jest przetworzony, tym lepiej  zaspakaja potrzeby organizmu.

Sól stała się najbardziej popularną przyprawą w naszym życiu
i nie wyobrażamy sobie bez niej smacznej potrawy. Nie zdajemy sobie jednak sprawy, jak szkodliwa jest dla organizmu.
Źródłem jej jest nie tylko solniczka na stole, ale przetworzone
artykuły, wędliny, pieczywo, ser żółty i inne. Spożywamy soli
za duzo w stosunku do naszych potrzeb. Najgorsze jest to, ze te
nawyki przekazujemy dzieciom, co będzie miało wpływ na ich
zdrowie w dorosłym życiu.

Nie jest prawdą, że niesolone potrawy są mniej smaczne.

Sól jest pierwiastkiem, który odgrywa istotną rolę w funkcjonowaniu komórek, jeżeli jest jej tyle, by zaspokoić
potrzeby organizmu. Przeciętnie potrzeba
jej dziennie
ok. 200 miligramów, czyli trochę mniej niż 1/3 łyżeczki.
Wyższe spożycie przyczynia się do np: chorób układu krążenia,

osłabienia kości, zatrzymania wody w organizmie i zwiększania
masy ciała.

Jak unikać nadmiaru soli?
1. spożywaj potrawy z mniejszą ilością soli,
2. ogranicz w jadłospisie produkty wędzone, w słonych zalewach

3. zmniejsz spożycie przypraw z np: glutaminianem sodu
4. do poprawy smaku, użyj przypraw ziołowych
5, ogranicz do minimum solenie gotowanych ziemniaków, ryżu, kasz i makaronów
6. z produktów przetworzonych, wybieraj te z napisem  niskosodowe
7. zlikwiduj solniczkę na stole
8. zrezygnuj ze solonych przekąsek
Warto stosować sole nisko sodowe lub bez sodowe np; sól potasowa i magnezowa.

Wojciech Bieluń
723-976-564
www.idealnafifura.com/bielun77
www.zdrowesniadanie.info/bielun77
www.sportoweodzywianie.pl/bielun77
www.katalogcrw.com/bielun77
e-mail: jamnik16b1@obemail.com
twitter: @BieluńWojciech

 

 

 

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

CommentLuv badge