Celiakia to nie choroba, to sposób na życie.

witam.

Celiakia, to wrodzona choroba będąca wynikiem nietolerancji glutenu. Można też powiedzieć, że to zapalenie śluzówki jelita cienkiego, prowadzące do jej stopniowej degeneracji. Właśnie  przez nietolerancję glutenu, znajdującego się w pszenicy, jęczmieniu, życie i owsie.

Konsekwencją tej choroby jest zaburzenie trawienia i wchłaniania składników pokarmowych, prowadzące do niedożywienia. Przyczyną zaburzeń trawienia jest właśnie gluten, który w układzie pokarmowym działa jak klej, wstrzymując wchłanianie pokarmu. Skutkiem tego jest niedostateczne dotarcie białka, tłuszczów, cukrów, witamin i soli mineralnych do krwiobiegu.

Do tej pory nie jest wyjaśnione, dlaczego jedne osoby są wrażliwe na gluten, a drugie nie. Mówi się, że za rozwój choroby odpowiadają predyspozycje genetyczne. Gluten wywołuje alergię w jelicie, a dokładniej w śluzówce która ulega zniszczeniu.

Inną przyczyną może być nieodpowiednia budowa błony komórkowej, co jest przyczyną braku ochrony przed toksycznym działaniem glutenu. Gluten u wielu osób powoduje również zaburzenia pracy tarczycy.

Osoby będące na diecie bezglutenowej, powinny czytać bardzo uważnie etykiety kupowanych produktów. Gluten może być ukryty w wielu artykułach spożywczych.

Trzeba wiedzieć, że gluten nadaje produktom żywnościowym odpowiedniej konsystencji, dlatego jest dodatkiem między innymi do: wędlin, puszek rybnych, dań gotowych, wyrobów garmażeryjnych, zup w proszku. Można znaleźć go również w jogurtach, lodach, napojach, owocach z puszek.
Gluten może występować pod postacią słodu jęczmiennego
i być obecnym w płatkach śniadaniowych. Znajdziemy go też
w aromatach i cukrze waniliowym. Proszę zwrócić uwagę na glutaminian sodu. Jeżeli w składzie produktów widnieje glutaminian, a nie ma  informacji na etykiecie, że jest obecny gluten, to wydaje się że ten produkt jest bezpieczny. to samo dotyczy skrobi z pszenicy lub syropu glukozowo-fruktozowego.

Ważne! uważniej trzeba czytać etykiety produktów spożywczych
i ulotek informacyjnych leków.

Celiakia i alergia na gluten, są dwoma różnymi schorzeniami.
Ale w obu przypadkach podstawą leczenia jest ścisła dieta bezglutenowa. Można powiedzieć, ze to są dwie różne przypadłości, mieszczące się w nietolerancji pokarmowej.
Różnica miedzy nimi polega  na tym, że po stwierdzeniu celiakii, dieta musi być przestrzegana do końca życia, a alergia pokarmowa może się osłabić, a nawet całkowicie ustąpić. Celiakia  jak wcześniej powiedziałem jest chorobą na całe życie i nie da się jej wyleczyć. Nie znaczy to, że jesteśmy bezbronni wobec niej. Można z nią żyć, stosując się do pewnych zaleceń. Potrzebne jest uzupełnianie brakujących witamin i soli mineralnych, ale przede wszystkim trzeba wykluczyć wszystkie produkty zbożowe z pszenicy, żyta, jęczmienia, owsa, pszenżyta i orkiszu.
Do każdego posiłku trzeba wybierać bezglutenowe produkty zbożowe/ 5-6 porcji dziennie/: chleb, makaron bezglutenowy, brązowy ryż, kasze gryczaną i jaglaną / źródło węglowodanów  i błonnika./
Warzywa i owoce / 3-5 porcji dziennie/
Produkty mleczne /3-4 porcje dziennie/: mleko, biały ser, jogurty lub kefiry- białko, wapń i witaminy. Wybieramy tylko te produkty
o obniżonej zawartości tłuszczu. Jeżeli występuje uczulenie na laktozę  lub białko mleka, trzeba skorzystać z zamienników produktów mlecznych.
Tłuszcze/ 2 porcje dziennie /, to kwasy tłuszczowe i witaminy rozpuszczalne w tłuszczach. Tłuszcze zwierzęce spożywamy w niewielkich ilościach, albo je eliminujemy.  Lepsze są tłuszcze roślinne: oliwa z oliwek i olej rzepakowy.
Kilka razy w tygodniu spożywamy mięso i jego przetwory / chude mięso i chude bezglutenowe wędliny/.
Więcej jedzmy ryb i roślin strączkowych / fasola, groch, soja/.
Jaja proponuję dwa razy w tygodniu.

Dieta bezglutenowa stosowana w nieprzemyślany sposób  prowadzi do niedoboru składników odżywczych: błonnika, kwasu foliowego, cynku, żelaza, magnezu.

Nie będę tu wymieniał wszystkich produktów bezglutenowych naturalnych, ale wymienię przykładowe: kukurydza, ryż, gryka, proso, soja, maka ziemniaczana, orzechy, ryby, jaja, cukier, kawa ziarnista, herbata, a nawet czysty alkohol. świeże owoce i warzywa, mięso nie przetworzone, miód, ocet spirytusowy, winny, jabłkowy.

Czego przestrzegać w kuchni przyrządzając potrawy, aby na pewno były  bezglutenowe.
Najlepiej wybierać składniki do których mamy stu procentową pewność, że są bezglutenowe. Nie  dotykać przyrządzanych pokarmów rękoma ze śladami mąki i nie umytymi przyborami kuchennymi. Szykowane potrawy nie powinny być kładzione, na zabrudzonych powierzchniach. Powinny być czyste przed rozpoczęciem gotowania. Nie używać oleju wcześniej użytego do smażenia potraw oprószonych mąką lub bułką tartą. Nie powinno się korzystać z wody, w której gotowany był makaron z glutenem.

Wykluczenie całkowite z diety produktów będącymi pochodnymi pszenicy, może spowodować braki włókien roślinnych w organizmie, dlatego braki te trzeba uzupełniać.  Należy zwiększyć spożycie warzyw i owoców, trzeba zapewnić organizmowi właściwą ilość witamin z grupy B, oraz wapnia np: sardynki woleju, suszone figi, migdały, orzechy laskowe. Zwiększmy spożycie kaszy gryczanej i jaglanej. Glutenu nie zawiera soczewica, ciecierzyca, sezam, siemię lniane, słonecznik.

Dieta bezglutenowa, to niskie spożycie błonnika a wysokie cukrów, może to powodować zaparcia i inne zaburzenia układu trawiennego. Należy zwiększyć  spożycie warzyw i owoców,
w formie surówek, a także  jeść jarzyny gotowane.

 

Panuje opinia, ze zdiagnozowana celiakia, przestaje być chorobą, a staje się stylem życia. Nie ma większych kłopotów z kupnem artykułów spożywczych bezglutenowych. Poprawie ulega też sytuacja w placówkach gastronomicznych, dań bezglutenowych jest coraz więcej  i coraz smaczniejszych.

Wybieraj produkty ze znaczkiem przekreślonego kłosa to pewność,
że artykuł jest przebadany i bezpieczny.


Wojciech Bieluń
trener Wellnes
723-976-564
www.idealnafigura.com/bielun77
www.zdroweodzywianie.info/bielun77
www.sportoweodzywianie.pl/bielun77
www.katalogcrw.com/bielun77
e-mail: jamnik16b1@obemail.com

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

CommentLuv badge