Czy wiesz coś o sterolach roślinnych.

Sterole są składnikiem wszystkich organizmów żywych. Te w komórkach roślinnych nazywamy  FITOSTEROLAMI, a występujące w świecie zwierząt  ZOOSTEROLAMI.

Witam

Fitosterole są naturalnymi składnikami roślinnymi. Najbogatszym naturalnym źródłem fitosteroli są  nierafinowane oleje roślinne.
Duże ilości tych związków występują w oleju z otrąb ryżowych, oleju kukurydzianym, oleju sezamowym nawet do 1000mg/100gram, oliwie z oliwek, płatkach zbożowych, pieczywie razowym. Pewne ich ilości do 200mg/100gram dostarczają orzechy, migdały, nasiona roślin strączkowych, pestki dyni oraz przetwory zbożowe z pełnego przemiału. Natomiast niewielkie lub śladowe ich ilości znajdziemy w warzywach i owocach 10-20 mg/ 100 gramach.

Mechanizm działania steroli polega na zmniejszaniu wchłaniania cholesterolu z przewodu pokarmowego. Przez co zmniejsza się ryzyko zawału, ryzyko wystąpienia miażdżycy w naczyniach krwionośnych oraz choroby niedokrwiennej serca. Cholesterol, aby mógł być wchłonięty z przewodu pokarmowego wiąże się w tzw. micele i z nich  dopiero jest wchłaniany. Micele, to cząstki
wody otoczone cząstkami tłuszczowymi, albo na odwrót cząstki części tłuszczowej otoczone cząsteczkami części wodnej. Ta budowa pozwala na nie opadanie części wodnej na dno, a części tłuszczowej na wypływanie na wierzch. Cholesterol, to alkohol pochodzący z tłuszczów i żeby się dobrze wchłaniał w przewodzie pokarmowym jest łączony w micele. Cholesterol nie wiązany w micele jest wydalany z organizmu.

Fitosterole występujące w roślinach przeważnie mają formę nienasyconą, to nie wyklucza, że mogą też występować w formie nasyconej i wtedy nazywają się  stanolami. Stanole wypierają cholesterol z miceli i dlatego wchłaniają tylko mniejszą jego część,
a większa jest usuwana z organizmu. Stanole są zatem przyczyną niewchłaniania cholesterolu do krwi i dlatego dla uzyskania ich największej skuteczności działania, należy spożywać je  razem z produktami obfitującymi w cholesterol.  Przeprowadzone badania pokazały jednak, ze gdy jednorazowo spożyjemy 2 gramy stanoli w ciągu doby, pozwoli to obniżyć stężenie cholesterolu w takim samym stopniu, jak byśmy te 2 gramy podzielili na trzy posiłki.
Wydaje się więc, ze nie jest koniecznością podawania stanoli w każdym posiłku.

Stanole obniżają stężenie cholesterolu ogólnego od 7 do 10 procent a cholesterolu LDL o około 10-15 procent. Takie działanie wynika z właściwości stanoli i nie powinno wymagać zmiany diety.
Osoby odżywiające się nieprawidłowo, jedzące bardzo tłuste potrawy z tłuszczami zwierzęcymi, wyroby cukiernicze, słodycze
i do tego spożywają mało warzyw i owoców, pieczywa razowego. płatków zbożowych, kasz, ryb morskich, chudych przetworów mlecznych, powinny zmienić dietę.
Dostarczenie organizmowi dziennie 2 gram fitosteroli / poza odpowiednią dietą/, pozwoli na uzyskanie maksymalnej efektywności steroli. Takiej ilości steroli nie można dostarczyć w samej diecie, dlatego konieczne jest wykorzystywanie produktów wzbogaconych w te związki np; margaryny. W Europie przeciętne spożycie margaryn wynosi ok. 25 gram dziennie. Właśnie ten artykuł spożywczy jest tak wymyślony, by w porcji dostarczał te 2 gramy fitosteroli. Wzbogacone jogurty dzienną dawkę dostarczają
w jednym opakowaniu. Wzbogacone mogą być tez soki owocowe i serki.

Skuteczność działania stanoli utrzymuje się prze cały czas ich stosowania.

Wieloletnie spożywanie fitosteroli nie wykazało szkodliwego wpływu na organizm ludzki. Jak wcześniej pisałem, fitosterole wchodzą w skład miceli w treści jelitowej. Mogą wiec wpływać wchłanianie składników pokarmowych rozpuszczalnych w tłuszczach. Ważna jest zatem codzienna dawka oraz częstotliwość ich używania, ponieważ obniżają znacząco zawartość cholesterolu przy jednoczesnym utrzymaniu w surowicy krwi na stałym poziomie witamin rozpuszczalnych w tłuszczach np: karotenów.
Z tego wynika, ze osoby przestrzegające dietę mogą spożywać co najmniej 5 porcji warzyw i owoców dziennie.

Aby obniżyć podwyższone stężenie cholesterolu LDL we krwi, należy dostosować wartość energetyczną diety do potrzeb organizmu, zapewniając odpowiednią ilość białka i węglowodanów. Tłuszcze powinny dostarczać ok. 25 -35 procent wartości energetycznej diety. Ograniczyć należy spożycie kwasów tłuszczowych nasyconych. Ilość  cholesterolu w diecie nie powinna przekraczać 200mg dziennie oraz dostarczać 2 gramy fitosteroli.
Wprowadzić należy zdrowy styl życia, zwiększyć aktywność fizyczną, zaprzestać palić papierosów.

Średnie spożycie steroli w krajach europejskich w tym w Polsce
i Ameryce Północnej  wynosi poniżej 300mg/dziennie. Ta ilość nie jest wystarczająca, aby skutecznie zmniejszać zawartość cholesterolu we krwi. Dlatego zdecydowano się na wzbogacanie żywności w sterole. Na rynku spożywczym pojawia się coraz więcej takich produktów np: wcześniej wymieniane margaryny i jogurty, napoje mleczne, produkty mięsne, cukiernicze, ale też majonezy, sery dojrzewające, serki homogenizowane, muesli,
sok pomarańczowy, a także czekolada.
Jako ciekawostkę podam, że pierwszym produktem z dodatkiem steroli była margaryna, wyprodukowana w Finlandii w 1995 roku.
W 2006 roku Komisja Europejska zatwierdziła zastosowanie steroli dla chleba żytniego. Na produktach z dodatkiem steroli umieszczone są informacje o zawartości steroli roślinnych w danym produkcie. Umieszczono też wpis o unikaniu spożycia większego niż 3 gramy dziennie.

Wojciech Bieluń
trener Wellness
723-976-564
jamnik16b1@obemail.com
www.idealnafigura.com/bielin77
www.zdrowesniadanie.info/bielun77
www.sportoweodzywianie.pl/bielun77
www.katalogcrw.com/bielun77

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

CommentLuv badge