Funkcjonowanie naszego organizmu nie jest możliwe bez protein.

Witam
Proteiny zwane inaczej białkiem, stanowią materiał budowlany ciała. Pojęcie pochodzące  z greki, możemy określić jako  to co najważniejsze,
to co jest pierwsze.
Prawie wszystkie czynności życiowe organizmu powiązane są z proteinami.

Nie ma życia bez białka. Stanowi ono istotną część całej żywej materii.
Zbudowane jest z aminokwasów, a dokładniej z dwudziestu trzech,
przy czym dziewięciu z nich nasz organizm nie potrafi sam wyprodukować.

Musimy więc,  sami dostarczyć go w pożywieniu.

Trzeba powiedzieć, że większość procesów metabolicznych w twoim organizmie, może funkcjonować właśnie dlatego, że istnieją proteiny.

Białko, które spożywamy zostaje rozczepione na aminokwasy z których
powstaje to właściwe białko i to ono jest składnikiem naszego organizmu. W naszych pokarmach dużo jest białek pochodzenia zwierzęcego i aby je przyswoić,organizm musi stracić dużą ilość energii. W wyniku tego procesu powstaje mnóstwo substancji odpadowych.

Dlatego wydaje się bardzo rozsądnym, przyjmowanie większej ilości
białka pochodzenia roślinnego, które lepiej jest wykorzystane, a dodatkowo prawie wcale nie posiada tłuszczu. Spożywanie białka roślinnego, to dostarczanie organizmowi witamin i mikroelementów.

Spożycie dzienne białka np: u dzieci powinno być na poziomie
ok. 0,9 grama na kilogram masy ciała, u kobiet ciężarnych i karmiących piersią, to 10 – 15 gram. Pozostałym dorosłym wystarczy
od 0.8 do maksymalnie 2.0 grama na kilogram masy ciała.

Proteiny w twoim organizmie wykonują bardzo ważne zadania, do których miedzy innymi można zaliczyć: transportowanie substancji odżywczych
przez błony komórkowe oraz we krwi.

Taką jest hemoglobina, transportująca tlen z płuc do narządów,
zawiera ona żelazo i czerwony barwnik.

 

Proteiny przekazują sygnały regulujące przebieg przemiany materii,
wpływają na nią i ją przyspieszają.
Podczas stosowania diety, proteiny zwiększają uczucie nasycenia oraz
opóźniają pojawianie się uczucia głodu.

Najlepszym źródłem protein są : ryby, produkty sojowe, chude mięso, przetwory mleczne o małej zawartości tłuszczu oraz jaja.

W przypadku spożywania jedzenia bogatego w proteiny, konieczne
jest wypijanie dużej ilości płynów.

Mięso  ryb ma więcej wartości odżywczych niż np: wołowina czy wieprzowina. Twój organizm białko ryb przyswaja prawie w całości.
Idealny wybór, to ryby morskie które obok białka i mikroelementów,
dostarczają wzmacniające ciało kwasy tłuszczowe.
Dobrze by było, żeby dania z ryb znalazły się w twoim menu, przynajmniej dwa razy w tygodniu.
Dobrym białkiem, którego powinno się używać częściej, to białko
pochodzące z soi.

Uwaga; soja nie  zawiera  żadnego cholesterolu.

Białko sojowe blokuje wolne rodniki, chroni komórki przed cholesterolem i przed starzeniem się organizmu. Zawiera substancje,
która działa przeciw nowotworowo. Obniża też ryzyko zawałów serca, udaru  mózgu, zapychania naczyń krwionośnych oraz zatrzymuje w organizmie wapń.

Soja, to jedno z najbardziej wartościowych źródeł białka, w każdym razie
jest to dobry produkt dla odżywiania wspierającego zdrowie,
kształtującego figurę i dodającego
urody.

Konsumowanie artykułów sojowych jak napoje sojowe, desery sojowe z pokarmami bogatymi w warzywa, owoce, produkty  pełnowartościowe,
dobrze służy zdrowiu.

Proteiny czy zwane inaczej substancje białkowe, są  nie tylko budulcem ciała, są też szczególnie ważne dla rozwoju mózgu.
Niedobór białka u dzieci w wieku niemowlęcym i przedszkolnym może
doprowadzić do niedorozwoju fizycznego  a także umysłowego.
Białko stwarza dobre warunki do uczenia się w sieci komórek nerwowych / neutronów /, które pełnią funkcję przekazywania informacji. Kiedy jakaś informacja zostaje w pamięci, to powoduje to wzrost produkcji białek w komórkach nerwowych.
Wygląda to tak: w momencie przyswajania informacji, przetwarzamy ją i zapamiętujemy. Prowadzi to do zmian, ponieważ muszą być tak utrwalone, by później można było je odtworzyć.
To właśnie białko / proteina / przez swoje naturalne właściwości, najlepiej się do tego nadaje, dlatego że ma zmieniania wyglądu i swojej rozpoznawalności.

Dostarczyciele białka zwierzęcego i roślinnego bardzo dobrze się na wzajem uzupełniają, na przykład zboże z mlekiem.

W następną środę twoja odpowiedź na stres. Koniecznie przeczytaj.

Wojciech Bieluń
723-976-564
www.idealnafigura.com/bielun77
www.zdrowesniadanie.info/bielun77
www.sportoweodzywianie.pl/bielun77
www.katalogcrw.com/bielun77
mail: jamnik16b1@obemail.com
twitter: @Bieluń Wojciech

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

CommentLuv badge