Kilkanaście zdań,a może więcej o nadczynności tarczycy.

Witam

Nadczynność  tarczycy możemy łączyć z wydzielaniem zbyt dużej ilości hormonów w stosunku do zapotrzebowania  organizmu. Może przyjmować jawną lub utajoną formę. W tym drugim przypadku, nadmiar hormonów nie koniecznie rozwija się w postać choroby.

Objawom tej choroby towarzyszy uczucie stałego gorąca, drżenie rąk, kołatanie serca. Nerwowość czy bezsenność, trudności ze skupieniem myśli, chory jest nadmiernie ruchliwy i mentalnie pobudzony, pojawia się  również depresja. Te stany także zaliczamy do objawów, ale nie występują one u wszystkich chorych. Na tę chorobę narażone są bardziej kobiety niż mężczyźni.

Nadczynność tarczycy ma wpływ na metabolizm organizmu.
To zwiększony apetyt, który idzie w parze ze spadkiem masy ciała.
Równocześnie dochodzi do zmniejszania masy mięśniowej, nie można podjąć dużego wysiłku, ponieważ pojawia się bardzo szybko zmęczenie i wyczerpanie organizmu.

Stosując terapię hormonalną trzeba wiedzieć o tym, że wymaga to koniecznych zmian w odżywianiu.

Hormony są systemem kontrolującym ciało, jeżeli kontrola nie zadziała, będzie to znaczyło, że mogą pojawić się problemy ze zdrowiem np: problemy ze stratą wagi.
Produktami które pozwolą osiągnąć równowagę hormonów, walczyć z chorobą są warzywa.
Brokuły, kalafior, jarmuż, kapusta, zawierają związki antynowotworowe. Wystarczy dwie, trzy
  porcje brokułów tygodniowo, aby obniżyć ryzyko zachorowania na kilka rodzajów raka. Siemię lniane, to źródło aminokwasów, witamin z grupy B, błonnika i nienasyconych kwasów tłuszczowych. Jest jednym
z najsilniejszych antyutleniaczy. Neutralizuje wolne rodniki, które odpowiadają za starzenie się organizmu
, za uszkodzenia DNA komórek / uszkodzenia to zwiększone ryzyko zachorowań na nowotwory./ Zielona herbata poprawia metabolizm, pomaga w spalaniu tłuszczów. Oliwa z oliwek zawiera jednonienasycone tłuszcze, wpływa na produkcje hormonu / leptyna / dającego uczucie sytości. Awokado jest bogate  w substancję naturalną, obniżającą cholesterol, pomaga też zrównoważyć hormon stresu.
Jabłka mają w sobie antyoksydant obniżający ryzyko na zachorowania na choroby przewlekłe: osteoporozę,  choroby serca, raka,  udaru, cukrzycy typu 2. Wystarczy jedno jabłko dziennie. Orzechy, to źródło roślinnego sterolu, a także hormonu
melatoniny, który ma wpływ na polepszenie snu i leptynę, hormonu kontrolującego apetyt. Migdały zawierają białko, błonnik, sterole roślinne i inne składniki odżywcze, przyjazne sercu. Powodują wolniejsze wchłanianie węglowodanów przez organizm.

Odpowiednia ilość wody jest bardzo ważna, ponieważ zapobiega sztywności stawów, przybieranie na wadze, bólom głowy.
Natomiast brak wody może doprowadzić do odwodnienia. Związane
jest to z wytwarzaniem większej ilości hormonów,
przez organizm które pobudzają apetyt. Jagody pomagają obniżyć poziom cukru we krwi oraz wspomagają odporność na insulinę.
Cynamon, także wpływa na równowagę insuliny w organizmie, jednocześnie zmniejsza obwód w talii. Imbir jest bardzo mocnym antyoksydantem, który blokuje mdłości, poprzez serotoninę wpływającą na prace jelit.

Na bardzo wzmożoną przemianę materii przy nadczynności cukrzycy powinniśmy stosować dietę wysokoenergetyczną do 4500 kcal, ze zwiększoną ilością węglowodanów. Zapotrzebowanie na energię jest zależne od nasilenia choroby.
Przy średnim nasileniu zwiększamy produkty węglowodanowe
o 15 do 20 procent, ale przy wystąpieniu silnej nadczynności, to nawet od 50 d0 80 procent.
Dieta bogata w białko jest przy tej chorobie wręcz konieczna
z powodu szybszych procesów rozpadu białka. Zalecane jest 110
do 130 gram białka dziennie, ale 2/3 tego białka powinno być pochodzenia roślinnego: mleko, kefir, jogurty naturalne, sery twarogowe, jaja, chude gatunki mięs / drób, wołowina, cielęcina/
chude gatunki wędlin / drobiowe, polędwica, szynka/, chude gatunki ryb np: dorsz, sandacz, szczupak.

Tłuszcze stanowią 20 – 25 procent zapotrzebowania energetycznego. Należy zwrócić uwagę na tłuszcze dostarczające witaminę A, korzystnie wpływa na pracę wątroby. Dzienna porcja tłuszczów nie powinna przekraczać 70m gram.
Najlepszymi tłuszczami będą oleje roślinne. Z diety trzeba wyeliminować albo drastycznie ograniczyć: smalec, bekon, boczek, podroby, wędliny podrobowe, konserwy.

Osoby z nadczynnością tarczycy w swojej diecie muszą zwiększyć
ilość witamin. Szczególnie witaminę C, którą znajdziemy w natce pietruszki, papryce czerwonej, w szpinaku, w owocach cytrusowych czy jagodach. Witaminę A odnajdziemy w morelach, suszonych śliwkach, dyni, marchwi, szpinaku, w sałacie.
Natomiast witaminę B1 w produktach zbożowych, w mleku i jego przetworach, jajach i rybach. Ważne są również
składniki mineralne, a szczególnie wapń, którego zapotrzebowanie
w chorobie wzrasta. Mleko i jego przetwory są dobrym jego źródłem.

Dieta powinna być lekkostrawna, bez tłustych smażonych potraw.
Należy spojrzeć na przyprawy, najlepiej unikać bardzo ostrych.
Potrawy gotujemy na wodzie i na parze. Potrawy powinny być
duszone nie podsmażane lub pieczone w folii.

Ogranicz picie kawy i herbaty nawet zielonej, ponieważ wpływają na pracę serca i pobudzają układ nerwowy.

Przy schorzeniu jakim jest nadczynność tarczycy pamiętajmy
o racjonalnym odżywianiu. Dzięki niemu będziemy w stanie utrzymać prawidłowy poziom wagi i energii.

Wojciech Bieluń
trener Wellness
723- 976- 564
www.idealnafigura.com/bielun77
www.zdrowesniadanie.info/bielun77
www.sportoweodzywianie.pl/bielun77
www.katalogcrw.com/bielun77
jamnik16b1@obemail.com

 

 

2 thoughts on “Kilkanaście zdań,a może więcej o nadczynności tarczycy.”

  1. Po pierwsze to dzień dobry 🙂 bo jestem tu pierwszy raz i chyba wieczór mam z głowy, zęby choć troszkę nadrobić zaległości w czytaniu tego bloga 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

CommentLuv badge