Kosztowny niedobór witamin.

Witaminy mają duże znaczenie dla naszego  zdrowia, a niedobór ich jest główną przyczyną chorób.

Witam

Witaminy, to związki chemiczne niezbędne dla prawidłowego przebiegu procesów biochemicznych i funkcjonowania organizmu. Bez nich nie można wyobrazić sobie naszego życia. Nazwa pochodzi od łacińskiego słowa vita, czyli życie.

Zbilansowana dieta powinna dostarczać naszemu organizmowi wszystkich niezbędnych  witamin i minerałów. Co to znaczy zbilansowana dieta? Prawda jest taka, że nikt nie wie jakie składniki odżywcze powinna zawierać. Nawet jeżeli spożywamy   od 5 do 7 porcji warzyw i owoców, to może być tak, że mimo wszystko nie jesteśmy w stanie dostarczyć organizmowi odpowiednich składników, z prostego powodu: niskiej wartości odżywczej obecnej żywności. Gdy kupujemy warzywa  nie jesteśmy pewni że są świeże, na jakiej glebie rosły, czy nie zawierają nawozów sztucznych, czy zawierają minerały. Takich
CZY, można wyliczyć jeszcze wiele.

Ile i jakich witamin i minerałów potrzebujemy decyduje: wiek, dieta,stan zdrowia. Osoby starsze, przewlekle chore na nowotwory, muszą ich spożywać dużo więcej niż ludzie młodzi i zdrowi.

Warto wiedzieć:  już dwie  filiżanki dziennie, mogą   doprowadzić do niedoboru witamin.

Witaminy biorą udział w regulacji procesów przemiany materii, tworzeniu komórek krwi i innych komórek organizm, mają wpływ na na wzrost, stan kości, włosów i skóry. Wspomagają układ odpornościowy i chronią organizm przed alergiami.
KOKTAJL WITAMINOWY NA ODPORNOŚĆ.
2 marchewki, 1/2 cytryny, 1/2 selera, 1/2 buraka, garść kiełków pszenicy.

Brak witamin w organizmie, to przede wszystkim niedostateczna ilość tych składników w diecie, ale też zwiększonego zapotrzebowania na witaminy, przy tej samej ilości w pożywieniu.
Ich niedostateczna ilość może wynikać, ze złego wchłaniania, spowodowanego działaniem niektórych leków.

Brak witamin prowadzi do schorzenia polegającego na całkowitym braku danej witaminy, czyli do  AWITAMINOZY.  Pierwsze oznaki
to zmęczenie i nerwowość
.
Złodziejami witamin są np: papierosy i alkohol, ale też wcześniej wspominana kawa oraz herbata spożywana
w nadmiernych ilościach.

Aby chronić cenne witaminy, należy właściwie wybierać produkty żywnościowe, prawidłowo przechowywać oraz przygotowywać do spożycia. Wybierać warzywa krótko transportowane, jeść warzywa sezonowe, a poza nim wybierać mrożone. Jeść je razem ze skórką, zamiast gotować, krótko podgrzewać na parze.

WARTO WIEDZIEĆ:  Osoby palące powyżej 20 papierosów dziennie, potrzebują dwa razy  więcej witaminy C, niż osoby niepalące. Większe zapotrzebowanie na  tę witaminy pokryją
3-4 owoce kiwi, cebula lub cytryna.

Należy zwrócić uwagę na zdrowe odżywianie. Starajmy się utrzymywać zalecaną dzienną dawkę witamin. Objawy niedoboru najczęściej pojawiają się, gdy w diecie brakuje świeżych owoców i warzyw.
Objawy, które wskazują na niedobór witamin to np:  * Pęknięcia w kącikach ust, oznaczają brak  żelaza, cynku, witamin z grupy B
/ niacyny, ryboflawiny i witaminy B12/. Organizm potrzebuje więcej białka, dlatego spożywajmy  więcej drobiu, ryb morskich, jajek ,suszonych pomidorów, sera, roślin strączkowych, brokułów, kalafiora i papryki.  *  Wypadanie włosów, łuszczenie się skóry, wysypka na twarzy, dolegliwości te spowodowane są brakiem
biotyny i witaminy B7.  * Drętwienie lub mrowienie różnych części ciała, wskazuje na niedobór witamin z grupy B / rozpuszczalnych w wodzie/, kwasu foliowego, witamin B9, B12, B6.  Mrowienie jest przyczyną zakłócenia pracy nerwów obwodowych i ich zakończeń na skórze.  Może pojawić się niepokój, depresja i niedokrwistość, zmęczenie  oraz problemy hormonalne. Należy do diety włączyć: szpinak, szparagi, fasolę, buraki, jajka, owoce morza, drób.
* Silne skurcze  łydek, palców nóg, pleców – przyczyny tego stanu jest niedostateczna ilość: magnezu i wapnia. Organizm po stresie nadmiernie się poci, tracąc minerały i rozpuszczalne w wodzie witaminy grupy B. Należy zatem zwiększyć spożycie:  bananów, migdałów, jabłek, wiśni, orzechów laskowych,  kabaczków
i grejpfrutów. * Występowanie  trądzika należy tłumaczyć brakiem kwasów tłuszczowych oraz witamin A i D.

Należy pamiętać, że organizm magazynuje witaminy rozpuszczalne w tłuszczach: A,  D,  E,  K.  Witamina A, to ochrona skóry, serca, wzroku, jej  niedobór pokrywa np: 100 gram marchewki. Witamina D, odpowiedzialna jest za mineralizacje kości. Witamina  E chroni komórki, można wyrównać jej braki, zjadając 250 gram malin.
Natomiast witamina K odpowiada za krzepnięcie krwi, dlatego wskazane jest jedzenie szparagów. Nie gromadzi witamin rozpuszczalnych w wodzie. Aby nie doprowadzić do ich niedoboru, jedzmy świeżą żywność. I tak : wzmocnienie serca, mięśni, nerwów
/ B7/, to 100gram zielonego groszku, na zmęczenie /B2 / pijmy ok. 800mg mleka, 40 gram kiełków pszenicy pomoże wzmocnić nerwy i włosy. Na anemię /B12/  dobry jest ser camembert, a na tworzenie nowych komórek / kwas foliowy/trzeba jeść sałatę. Przemianę energii / niacyna/ pobudza najlepiej: ryba morska, w tym przypadku łosoś. By wzmocnić  mózg i mieć piękną skórę / kwas pantotenowy/ można jeść arbuza. Na odporność i ochronę komórek /witamina C/ najlepszy będzie grejpfrut.

Jak zapobiec niedoborom witamin , kiedy żyjemy w pośpiechu i nie mamy na nic czasu. Postarajmy się zorganizować tak dzień, aby nie brakowało czasu na spokojne spożywanie posiłków. Sprawdzajmy, co jemy pamiętając, że w sklepach są artykuły wysoko przetworzone o małej wartości odżywczej. Przygotowując posiłki
w domu starajmy się gotować warzywa krótko lub na parze. W ten sposób zachowamy w nich witaminy.

Jedzmy śniadanie, nie zaczynamy dnia od używek niszcząc witaminę C. Pozostałe posiłki niech składają się z pieczywa gruboziarnistego, wędlin drobiowych i warzyw. Tłustych ryb morskich lub chudych mięs. A w czasie posiłku nie rozmawiajmy o problemach w pracy, rozmawiajmy o czymś przyjemniejszym.

Surowe warzywa i owoce, to najlepsze źródło witamin. Warto
przygotowywać i pić codziennie świeże soki warzywno-owocowe.

Wojciech Bieluń
trener Wellness
723-976-564
jamnik16b1@obemail.com
www.idealnafigura.com/bielun77
www.zdrowesniadanie.info/bielun77

www.sportoweodzywianie.pl/bielun77
www.katalogcrw.com/bielun77

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

CommentLuv badge