Męczysz się szybko i brakuje Ci energii, przeczytaj koniecznie.

Za kolejną chorobę cywilizacyjną jest uważany Zespół Przewlekłego Zmęczenia. To niewytłumaczalne zmęczenie, które nie ustępuje nawet po odpoczynku. Przewlekła senność, apatia, znużenie, osłabienie fizyczne czy kłopoty z brakiem koncentracji
są objawami tego zmęczenia. Jeżeli ten stan przedłuża się, przestajemy sobie radzić z codziennymi zajęciami. To dziwne zmęczenie może trwać długo, nawet ponad  sześć miesięcy.

Najczęściej to zmęczenie dotyka ludzi energicznych, obciążonych nadmiernymi obowiązkami, dążących do sukcesów, nazywanych pracoholikami. Są to osoby w przedziale wieku 30-40 lat i tu niespodzianka, częściej kobiety niż mężczyźni.

Najczęściej, to chroniczne zmęczenie przypisujemy przemęczeniu lub zmianom pór roku. Ale nie tylko, zmęczenie o którym mówię może być też objawem choroby, którą trzeba leczyć.
Zmęczenie to może oznaczać również na przykład kłopoty
z tarczycą. Tarczyca wydziela hormony, które kierują ważnymi procesami chemicznymi w organizmie, zapewniając właściwą pracę narządów wewnętrznych. Gdy jednak równowaga zostaje zburzona, a mianowicie dochodzi do nadprodukcji hormonów
/ to nadczynność/ lub ich niedoborów / to niedoczynność/ mimo,
że to dwie choroby, jednak objaw jest wspólny, czyli ogromne zmęczenie. Przy nadczynności tarczycy pojawia się bezsenność, nerwowość, zaburzenia rytmu serca i chudniemy mimo większego apetytu. Ciągle jest nam gorąco, pocimy się i odczuwamy duszności. W drugim przypadku następuje zwolnienie  metabolizmu. Mimo braku apetytu waga ciała wzrasta. Pojawia się
ospałość i nie można dać obie radę z wykonywaną pracą.

Zdarza się, że to ciągłe zmęczenie przechodzi powoli właśnie w zespół chronicznego zmęczenia, którego nie można  połączyć
z wysiłkiem lub inną chorobą. Przyczynami wywołującego go
mogą być równie dobrze; stres, chemikalia, toksyny pochodzące ze środowiska, szczepienia, infekcje wirusowe, ale też depresja i co dla nas najważniejsze niewłaściwe odżywianie.
Najpierw, postarajmy się uregulować nasz tryb życia. A więc zjadajmy  zdrowe posiłki o stałych porach. Wysypiajmy się,
nich sen trwa najmniej osiem godzin na dobę. PRACA JEST W PRACY. Nie zabierajmy jej do domu. Czas w domu po pracy, nich będzie spokojem i wyciszeniem, znajdźmy chwilę na ćwiczenia, starajmy się wypoczywać aktywnie i nigdy nie rezygnujmy z urlopu.

WZMACNIAJĄCA  KĄPIEL ROZMARYNOWA.
100 gram liści rozmarynu, gotuj  przez 15 minut w trzech litrach wody. Przecedź. Wywar wlej do wody w wannie. Temperatura wody ma wynosić 38 stopni, a kąpiel nie powinna trwać dłużej niż
15 minut. Po kąpieli odpocznij.
Rozmaryn poprawia ukrwienie i przeciwdziała stanom wyczerpania.

PRAWIDŁOWE ODŻYWIANIE w czasie choroby wzmacnia nasz układ odpornościowy i ma za zadanie zwiększyć energię. Osoby cierpiące na tą  zapadłość, , w czasie jej trwania
nabywają nieprawidłowe nawyki żywieniowe. Poranne wyczerpanie nie pozwala na przygotowanie sobie śniadania, więc przeważnie rezygnują  z tego posiłku, co jest błędem. Śniadanie,
to najważniejszy posiłek, ponieważ daje energię na rozpoczynający się dzień.
Do śniadania powinniśmy dodawać suszone owoce, płatki zbożowe czy musli. Pozwoli to wpłynąć na
walkę ze zmęczeniem. Dobrym posiłkiem obiadowym dla zmęczonych, to białko i warzywa
, ryba z surówką lub chude mięso z warzywami. Na kolacje jedzmy produkty węglowodanowe, ponieważ pobudzają mózg do wytwarzania serotoniny, hormonu poprawiającego nastrój i ułatwiającego zasypianie np: pieczywo razowe lub gruboziarniste albo makarony brązowe.
Nie powinniśmy spożywać potraw tłustych , ciężkostrawnych i zawierających cukier. Chociaż cukier powoduje szybki przypływ energii wskutek wzrostu poziomu glukozy we krwi, to szybko tez ta energia się kończy i znowu następuje zmę
czenie.

UWAŻAJ NA TO CO JESZ.
spożywanie tłustych i kalorycznych potraw może dodatkowo wzmocnić przewlekłe zmęczenie i osłabienie siły odpornościowej organizmu. Zbilansowana dieta bogata w witaminy i minerały
z wysoką zawartością węglowodanów złożonych / owoce, warzywa, produkty pełnoziarniste/ pozwoli na odbudowanie
energii.

W czasie trwania chronicznego zmęczenia, należy również zażywać suplementy witaminowe, zawierające witaminy antyoksydacyjne A, C, E, a także witaminy z grupy B oraz minerały:
selen, magnez, potas, cynk.
Jeżeli chcemy
używać roślin leczniczych zawierających substancje wzmacniające układ odpornościowy, to polecam jeżówkę, zwiększającą odporność i chroniącą przed infekcjami wirusowymi.
Żeń-szeń, dodającego sił i energii. Lukrecję wzmacniającą organizm, zwiększającą wydzielanie kortyzolu- hormonu uwalnianego podczas
reakcji organizmu na stres. Można też pić wywar z dziurawca.

Musimy pamiętać, że zespół  przewlekłego zmęczenia jest chorobą stworzoną przez współczesną cywilizację i obecny styl życia.
Może być też przejawem buntowania się organizmu przed nadmierną jego eksploatacją i przypomnieniem, ze należy mu się
też  czasem odpoczynek i relaks.

DOBROCZYNNY RUCH.                                                                                             ruch na świeżym powietrzu to najlepsze lekarstwo na wiele chorób cywilizacyjnych. Przy chronicznym zmęczeniu należy jednak unikać przeciążenia organizmu, aby nie osłabić jego sił.

WARTO WIEDZIEĆ:
Jeżeli zażywasz stale jakieś leki i masz objawy chronicznego zmęczenia, skonsultuj  z lekarzem ich skład, ponieważ na przykład środki na nadciśnienie i alergie, a także leki psychotropowe mogą wywoływać zmęczenie.

Wojciech Bieluń
trener Wellness
723-976-564
jamnik16b1@obemail.com
www.idealnafigura.com/bielun77
www.zdrowesniadanie.info/bielun77
www.sportoweodzywianie.pl/bielun77
www.katalogcrw.com/bielun77

 

 

 

5 myśli nt. „Męczysz się szybko i brakuje Ci energii, przeczytaj koniecznie.”

  1. Witam Panie Wojtku.Bardzo ciekawy wpis.Nie pamiętam kiedy ostatnio spałam osiem godzin,a Pan śpi każdej doby osiem godzin?
    No cóż postęp cywilizacji i współczesny zabiegany tryb życia spowodowały owe chroniczne zmęczenie.Mamy coś za coś,ale czy można to w ogóle jeszcze zatrzymać lub cofnąć.Wydaje się,że jednak nie,a szkoda.Jeśli chodzi o leki,to rzeczywiście leki od nadciśnienia,alergii i psychotropowe mają skutki uboczne i powodują zmęczenie,ale tak,jak i większość leków przyczyniają się do zakwaszania roganizmu,co tez prowadzi do zmęczenia.
    Pozdrawiam
    Agnieszka

    1. Witam Pani Agnieszko.
      Też nie śpię osiem godzin, ale staram się spać sześć- siedem godzin i to mi wystarcza.
      Nie jestem zmęczony wstając o piątej rano. Czas w ciągu dnia tak sobie zorganizowałem
      że jest praca i jest odpoczynek. Jednak większość z nas jest niezorganizowana i dla występują kłopoty.
      Pozdrawiam.

  2. W końcu jakieś konkretne ujęcie tematu. Bez rozpisywania się i przysłowiowego
    lania wody. Zwięźle i na temat. I tak powinno być!
    prace licencjackie ostatnio opublikował…prace licencjackieMy Profile

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

CommentLuv badge