Odporność dziecięcego organizmu.

Witam.

ODPORNOŚĆ  TO  SYSTEM  REAKCJI  OCHRONNYCH ORGANIZMU,  MAJĄCY  NA  CELU   WYELIMINOWANIE  RÓŻNEGO  RODZAJU  INFEKCJI  ORAZ  WIRUSÓW.

Musimy wiedzieć, że dziecko nie jest  MAŁYM  DOROSŁYM. Różnica polega na tym, że u dziecka w wieku 12 lat dopiero kształtuje się  układ odpornościowy. Wcześniej nie jest on dobrze
wykształcony, ponieważ zachodzą w nim inne procesy życiowe.
To powód, ze jest on bardziej wrażliwy od układu odpornościowego dorosłego człowieka.

Jednym z ważniejszych elementów układu odpornościowego jest
SZPIK KOSTNY, ponieważ produkuje większość komórek odpornościowych organizmu. Równie ważna jest GRASICA.
To gruczoł, który znajduje się w śródpiersi przedniej, za mostkiem.
W niej właśnie dojrzewają LIMFOCYTY  T / białe krwinki / odpowiedzialne za odporność. Właściwe funkcjonowaniem grasicy
w dzieciństwie, to prawidłowy rozwój układu immunologicznego,
co ma wpływ na wykształcenie mechanizmów potrzebnych do zwalczania infekcji.
W skład  tego systemu można zaliczyć ŚLEDZIONĘ, która również produkuje komórki odpornościowe, WĘZŁY  CHŁONNE oraz MIGDAŁKI.
Migdałki są  pierwszą ochronną barierą układu oddechowego, chronią przed zarazkami. Zbudowane z części układu limfatycznego, są elementem układu odpornościowego, wytwarzając antygeny, czyli substancje służące do wytwarzania przeciwciał odpornościowych.

Wytworzone komórki transportowane są do krwi, gdzie rozpoczynają swoje działanie. Jest to mocna linia obrony organizmu skierowana przeciwko bakteriom i wirusom.
Aby  taka obrona działała skutecznie, organizm potrzebuje składników odżywczych, które jednocześnie będą budulcem i substancjami ochronnymi. Dlatego w tym pożywieniu powinny być obecne: białko, minerały, witaminy, kwasy tłuszczowe omega3
oraz błonnik. Dobrze dobrana dieta wspomoże organizm dziecka i skutecznie go obroni przed infekcjami.

PIERWSZYM  DZIAŁANIEM  BĘDZIE  USZCZELNIENIE  BŁON  ŚLUZOWYCH  I  TKANKI  ŁĄCZNEJ.  STWORZY  TO  ZAPORĘ
PRZED  DROBNOUSTROJAMI.

Do tego potrzebna jest witamina C, potrafi ona  wytworzyć silny przeciwutleniacz /glutaminian /. Dziecko powinno zatem zjadać dziennie 5 porcji warzyw lub owoców bogatych w tę witaminę.
Papryka, brokuły, pomidory, ziemniaki, brukselka, kapusta, marchewka. Właśnie te warzywa będą najbardziej odpowiednie.
Najlepiej przyrządzić je na parze lub krótko gotując w niższej temperaturze i  małej ilości wody, ponieważ wysoka temperatura niszczy właściwości witaminy. Potrawa powinna być przygotowana  tuż przed jedzeniem.
W owocach znajdziemy ją także: przykładowo w czarnej porzeczce. malinie, aronii czy w truskawkach.

DLA  LEPSZEGO  DZIAŁANIA  UKŁADU  ODPORNOŚCIOWEGO  POTRZEBNE  SĄ  WITAMINY  Z  GRUPY  B  NP:  WITAMINA B6.

Witaminy z grupy B dobrze wpływają na działanie GRASICY,
gruczołu w którym jak napisałem wcześniej powstają białe krwinki.  Witamina  B6 podnosi odporność organizmu, ponieważ uczestniczy w tworzeniu przeciwciał.Duże ilości tej witaminy znajdziemy w wieprzowinie, drobiu i podrobach. Aby dobrze się wchłaniała, podajemy dzieciom mięso z kaszą i surówką.
Witaminy z grupy B, występują w pieczywie pełnoziarnistym, brązowym ryżu, razowym makaronie.
Warto wspomnieć o orzechach włoskich, które zmniejszają podatność na  infekcje, polepszają pamięć i koncentrację,
a banany pod skórką mają nie tylko witaminę B, ale też przeciwutleniacze.

NIENASYCONE  KWASY  TŁUSZCZOWE  OMEGA 3,  NIE  TYLKO  WSPIERAJĄ UKŁAD NERWOWY.  DBAJĄ  TEŻ  O  ODPORNOŚĆ  ORGANIZMU.

Spożywanie kwasów tłuszczowych omega 3 zapobiega alergii
i zwiększa ochronę przed infekcjami. Znajdziemy je w tłustych rybach morskich, dlatego w jadłospisie powinny się znajdować
przynajmniej dwa razy w tygodniu np: dorsz, halibut, łosoś czy makrela, sardynki a nawet śledzie. Jedna porcja to 150 – 200 gram.
Kwasy omega 3 nie tylko występują w rybach, są obecne również
w produktach pochodzenia roślinnego, a mianowicie w oleju lnianym, rzepakowym, orzechach włoskich.

MIKROELEMENTY  TAKIE  JAK  CYNK  I  SELEN  ZABEZPIECZAJĄ  PRZED  INFEKCJAMI  DRÓG  ODDECHOWYCH  I  DZIAŁANIEM  WOLNYCH  RODNIKÓW, USPRAWNIAJĄ PRACĘ  UKŁADU  ODPORNOŚCIOWEGO  I  ŁAGODZĄ  STANY  ZAPALNE.

Cynk jest uznawany za antyoksydant. Niedobór tego minerału zwiększa podatność na  infekcje. Dobrym źródłem jest wołowina, wieprzowina, drób, jaja oraz żółty ser. Jest też w płatkach owsianych i roślinach strączkowych, w orzechach, ale również
w kaszy jaglanej, która wspomaga usuwanie nadmiaru śluzu
z organizmu o oczyszcza oskrzela.
Selen natomiast związany jest systemem odpornościowym
poprzez aktywację komórek przeciwciał na stany zapalne.

WITAMINA D,  TO  TEŻ  WAŻNY  ELEMENT  ODPORNOŚCI.

Niedobór tej witaminy zwiększa  zachorowalność na przeziębienia
i różnego rodzaju infekcje. Wystarczy jednak spacer na świeżym powietrzu w słoneczne dni, aby organizm sam wytworzył tę witaminę. Innym sposobem uniknięcia niedoboru tej witaminy,
jest spożywanie produktów mlecznych np: mleka, jogurtów, kefirów, masła.

MIÓD POSIADA   RÓWNIEŻ  WŁAŚCIWOŚCI PRZECIWWIRUSOWE, SZCZEGÓLNIE LIPOWY  I  SPADZIOWY.

Można go podawać w różny sposób. jako napój cytrynowo- miodowy, albo z mlekiem, masłem i czosnkiem, albo jako dodatek do herbaty lekko wystudzonej. UWAGA: w wysokiej temperaturze miód traci swoje właściwości.

Wspomnę też o aloesie, który pobudza odporność u dzieci
i dorosłych. Hamuje rozwój bakterii i grzybów.
Trzeba  jednak skontaktować się  z lekarzem.

Wojciech Bieluń
723-976-564
www.idealnafigura.com/bielun77
www.zdrowesniadanie.info/bielun77
www.sportoweodzywianie.pl/bielun77
www.katalogcrw.com/bielun77
e-mail: jamnik16b1@o2.pl
twitter: @BieluńWojciech

 

 

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

CommentLuv badge