Odżywiaj się prawidłowo, a choroby nowotworowe nie będą twoim problemem

Pożywienie obok palenia nikotyny, to jeden z czynników decydujących o powstaniu choroby nowotworowej.

Witam

Czynnikami, które mają duży wpływ na powstawanie chorób rakowych, to: starszy wiek, skłonność do dziedziczenia / chociaż to zaledwie 10 – 15 procent zachorowań/, niezbilansowana, szkodliwa dieta oraz czynniki  zewnętrzne.
Na nasze starzenie nikt jeszcze nie wynalazł cudownego lekarstwa,
ale na pozostałe  przyczyny sami mamy ogromny wpływ.

Osoby, ze skłonnościami do dziedziczenia raka jelita grubego, powinny ograniczać spożycie czerwonego mięsa, produktów wędzonych, konserwowanych i smażonych.

Te inne przyczyny możemy wyeliminować, po przez zaniechanie palenia tytoniu, ograniczenie spożywania alkoholu i wprowadzenie do swojego życia zdrowego sposobu odżywiania.
Pełnowartościowa żywność w zbilansowanej diecie z dużą ilością warzyw, owoców, produktów pełnoziarnistych, mleka i jego przetworów z niską oczywiście zawartością tłuszczu, częstsze wykonywanie ćwiczeń fizycznych, zmniejszają ryzyko zachorowań na nowotwory.

Warto żebyśmy większą uwagę zwrócili na aktywność fizyczną. Systematyczne ćwiczenia zmniejszają ryzyko powstawania chorób rakowych np: piersi, jelita grubego, gruczołu krokowego. Utrzymują właściwą wagą ciała i dodatkowo wpływają również na układ odpornościowy organizmu.
Może to być bieganie, szybki marsz, jazda na rowerze, pływanie, aerobik.

Duże spożywanie tłuszczy nasyconych i cukrów prostych, to niechciana nadwaga i około 40 procent wszystkich zachorowań na choroby nowotworowe.
Nadwaga i otyłość podwyższa ryzyko raka : jamy ustnej, gardła, krtani, przełyku,  żołądka, trzustki, wątroby, jelita grubego, nerek.
Prawidłowa waga ciała jest zatem ważnym ogniwem w zapobieganiu tych
chorób.

Substancje rakotwórcze, które przyczyniają się do powstawania chorób nowotworowych to między innymi: zanieczyszczenia w produktach spożywczych, szkodliwe substancje powstające w czasie procesów technologicznych lub istniejące w spleśniałych ziarnach zbóż, nasionach roślin strączkowych, orzechach. Powstają też podczas wędzenia, długiego grillowania, smażenia w wysokich temperaturach, przy konserwowaniu mięsa, wędlin, serów dojrzewających, a nawet piwa.

Choroby nowotworowe, często zmieniają potrzeby żywieniowe chorego, również możliwości przyjmowania jedzenia i przyswajania jego składników odżywczych.
Powód jest prosty. Organizm wykorzystuje na bieżąco składniki odżywcze do jego walki z chorobą. Występujące w czasie choroby zwiększenie energii z otrzymywanych pokarmów o około 20 procent, zmusza do dostarczania w pożywieniu, wszystkich niezbędnych składników, takich jak białka, węglowodanów, tłuszczy , mikro
i makroelementów. Oczywiście w odpowiednich proporcjach,
w przeciwnym  razie, może nastąpić zużywanie przez organizm własnych tkanek.

Przede wszystkim warzywa i owoce. Większe spożycie produktów
roślinnych zmniejsza ryzyko zachorowań na raka i dostarcza substancji
ochronnych, które hamują tego rodzaju choroby.
Należy zadbać o wyst
arczające ilości  antyutleniaczy, takich jak
witaminy E i C, karotenoidów i selenu.
W przypadku spadku wagi, zwiększać trzeba porcje energii w substancjach odżywczych.

Nie ma diety na raka, która może powstrzymać rozwój choroby, czy spowodować jej wyleczenie. Dieta powinna opierać się na zasadach zdrowego żywienia z uwzględnieniem możliwości wprowadzania zmian w zależności od umiejscowienia, rozwoju choroby,sposobu leczenia, wieku, stanu odżywiania i aktywności fizycznej.
Powinna, to być dieta lekkostrawna z możliwością zwiększania zapotrzebowania na energię i białko
, oszczędzająca chory narząd, zapewniająca odpowiednich ilości płynów i uwzględniająca nawyki żywieniowe chorego.

Niedożywienie lub nadwaga, źle wpływają na pracę układu odpornościowego np: brak składników białkowo- energetycznych.
Niedożywienie powoduje  obniżanie odporności i ma niekorzystny wpływ na przebieg leczenia.
Kontrolować trzeba masę ciała co kilka dni, żeby mieć pewność ewentualnych zmian.
Możemy posłużyć się wskaźnikiem BMI
.Obliczyć go można dzieląc
masę ciała w kilogramach przez wzrost w metrach do kwadratu.
Mniej niż 18,5 kg/m2 – to niedowaga,
18,5 do 24,9 kg/m2 – to prawidłowa waga.
25,0 do 29,9 kg/m2 – to już nadwag
a,
a powyżej 30,0 kg/m2 – szkodliwa otyłość.

Wojciech Bieluń
723-976-564
www.idealnafigura.com/bielun77
www.zdrowesniadanie.info/bielun/77
www.sportoweodzywianie.pl/bielu77
www.katalogcrw.com/bielun77
e-mail: jamnik16b1@obemail.com
twitter: @BielunWojciech

 

 

Jedna myśl nt. „Odżywiaj się prawidłowo, a choroby nowotworowe nie będą twoim problemem”

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

CommentLuv badge