Osteoporoza, choroba szkieletu kostnego.

Witam

Osteoporoza, to choroba układu kostnego związana ze stopniowym zmniejszaniem się masy kostnej, a zwiększaniem podatności na złamania.
Najbardziej zagrożone są: szyjka kości udowej, kręgosłup,
biodra.

Od momentu urodzenia do dwudziestego piątego roku życia, trwa budowa kości i następuje szybki wzrost masy kostnej. Zwiększa się też ilość wapnia w kościach.
Dopiero w wieku trzydziestu lat osiągasz maksymalną masę kośc
i,
ale już po trzydziestym piątym roku, zaczyna się proces powolnej utraty wapnia i osłabiania kości.

Im większa masa kości, tym lepsza ochrona na starość przed zanikiem wapnia i łamliwością  kości.

Prawidłowa ilość wapnia przyjmowana w młodszych latach, jest gwarancją skutecznej ochrony przed chorobą w wieku starszym.
Aktywna przemiana materii w kościach, to dopływ  wapnia przez całe życie.
Dużą rolę w wytwarzaniu zdrowych kości odgrywa ruch. Aktywność fizyczna na świeżym powietrzu, powoduje powstawanie witaminy D
w organizmie przez aktywne działania promieni słonecznych.

Osteoporoza jest stanem, w którym gęstość kości, a przedewszystkim
obecność w nich minerałów, bardzo maleje.

Dla chorych na osteoporozę istnieje dużo przyczyn ryzyka jej powstania. Mogą to być między innymi Estrogeny / hormony/
które u mężczyzn mają wpływ na przyspieszanie metabolizmu, redukcje masy mięśniowej, zwiększania formowania tkanki kostnej.
Niedobór tego hormonu u kobiet ma niekorzystny wpływ na jej organizm, miedzy innymi na  wahania nastroju, ubytki tkanki kostnej, podwyższenie poziomu cholesterolu, zwiększenia ryzyka chorób serca.

Delikatna budowa ciała, pożywienie ubogie w wapń i witaminę D,
palenie tytoniu czy nadużywanie alkoholu, to pozostałe przyczyny wpływające na rozwój choroby
.

Zapewnić wapń organizmowi, możesz poprzez spożywanie: mleka, jogurtów, żółtego sera, produktów sojowych wzbogaconych w wapń, wodę mineralną z tym pierwiastkiem oraz spożywając większą ilość warzyw,  przy zachowaniu równowagi pokarmów kwaśnych i zasadowych oraz owoce bogate w witaminę C.
Jeżeli nie tolerujesz laktozy, albo nie lubisz mleka, zastąp je jego przetworami. Spróbuj mleka koziego i jego produktów np: serów.

Cierpisz na osteoporozę, zmień szybko styl życia i swoją dietę.
Unikaj razowego pieczywa, ogranicz wędliny, zrezygnuj z fast-foodów.
Zamień smażenie potraw na gotowanie ich na parze, zapomnij o używkach i soli.

Witaminę D, znajdziesz w rybach morskich, w tranie, podrobach, żółtku, maśle,margarynie/witamina D jest odporna na wysokie temperatury.
Nie zapominaj, że witamina D, to witamina słońca, przebywaj na świeżym powietrzu przynajmniej jedną godzinę dziennie, pomaga to w przenikaniu witaminy D przez skórę do organizmu.
Pamiętaj też, że dzięki ruchowi wzmacniasz swoją muskulaturę
i poprawiasz stabilność kości.

Osteoporoza nie jest częścią procesu starzenia się, lecz chorobą współczesnego stylu życia.

Dlatego, jedz więcej warzyw zielonych, czerwonych, żółtych,
ich substancje odżywcze budują mocne kości. Nie zakwaszaj organizmu
żywnością zakwaszającą, utrudnia to proces tworzenia kości i ma wpływ na ubytki masy kostnej.
Spożywaj wysokowartościowe białko, ponieważ powoduje wzrost czynnika wzrostu kości we krwi.
Badania wykazały, że ludzie starsi, spożywając mniej białka
, mają
największe ubytki masy kostnej.
Fasola czerwona, migdały, orzechy laskowe, zawierają B o r, który
jest minerałem pomocnym przy budowie kości.
Figi, morele, daktyle, pomagają spowalniać utratę masy kostnej.
Oleje: słonecznikowy, lniany, z pestek dyni są źródłem kwasów tłuszczowych omega 3, o działaniu przeciwzapalnym.
Zboża, rośliny strączkowe, zawierają naturalne hormony, które pomagają poprawiać kondycje kości.

W każdym momencie życia, kość ma zdolność do samoodnowy, nawet wtedy, gdy poziom hormonów w organizmie jest dość niski. Zwiększenie mineralnej gęstości kości, może nastąpić poprzez wykorzystanie ćwiczeń fizycznych oraz suplementacji.

Jeżeli wprowadzisz kilka zmian w sposobie życia, nigdy nie będzie
za późno na odbudowę kości.

Do swojej diety, możesz zatem wprowadzić suplementację np:
preparaty zawierające witaminy C i E, cytrynian wapnia, magnez, witaminę D, witaminę k2, bor, kwasy tłuszczowe omega 3, krzem
oraz cynę.

Niedobór odpowiednich substancji odżywczych, brak aktywności fizycznej, nadmiar substancji chemicznych pochodzących
z zanieczyszczenia środowiska, a nawet nadmierne zażywanie leków na receptę, to czynniki wpływające na ograniczenie możliwości przebudowy i samoodnowy układu kostnego.

Wojciech Bieluń
723-976-564
www.idealnafigura.com/bielun77
www.zdrowesniadanie.info/bielun77
www.sportoweodzywianie.pl/bielun77
www.katalogcrw.com/bielun77
e-mail: jamnik16b1@obemail.com
twitter: @ BielunWojciech

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

CommentLuv badge