Piramida zdrowej żywności.

Kierując się zasadami ujętymi w piramidzie zdrowego żywienia pamiętaj, że im wyżej umiejscowione są produkty, tym mniej powinnaś je spożywać,
ponieważ są niezdrowe lub mają duża ilość kalorii.

Witaj.
Piramida zdrowej żywności – to pokazanie grup produktów spożywczych jakie potrzebuje nasz organizm dla prawidłowego odżywiania. Umieszczono w niej tylko te, szczególnie  wartościowe.
To nie oznacza że nie można dodawać do jadłospisu innych produktów wiedząc, że ich cechy zdrowotne są trochę mniejsze.

Na samym dole piramidy jest aktywność fizyczna.
To
ważne – spożywanie kalorii powinno być zbilansowane z wysiłkiem fizycznym.
Częste uprawianie sportu jest jednym z warunków utrzymania zdrowia. Gwarantuje dobre samopoczucie, ale także wyrównanie bilansu energetycznego.

Wyższy stopień piramidy zajmują produkty zbożowe:
chleb, zboża, ryż, makarony, płatki owsiane i kasze, których głównym składnikiem są węglowodany złożone.
W zbilansowanej diecie te węglowodany powinny dostarczać więcej niż 50 procent kalorii, ale nie wpływać na wzrost
wagi.
Ważny jest ich rodzaj i spożywane ilości
. Najlepsze byłyby produkty
z mąk razowych, ponieważ mąka razowa posiada większą ilość błonnika, witaminy B1 i substancji mineralnych.
Warto spożywać częściej kasze.
Kasza, to ważny składnik zdrowej zbilansowanej diety. To źródło łatwo przyswajalnych węglowodanów złożonych, które powoli uwalniają energię.
Dodatkowo np: kasza gryczana zawiera błonnik, który daje uczucie sytości oraz polepsza trawienie. Jest też dodatkowym źródłem witamin z grupy B, które mają wpływ na metabolizm.
A kasza jaglana jest produktem pozbawionym glutenu, ma właściwości antywirusowe, zmniejsza stany zapalne błon śluzowych. Bogata jest w witaminy z grupy B, witaminę E oraz
magnez, wapń, fosfor, potas, żelazo i lecytynę. Lecytyna korzystnie wpływa na poprawę pamięci i koncentrację, ale też na stężenie cholesterolu we krwi.

Następny stopień zajmują owoce  i warzywa, bogate w witaminy i substancje odżywcze. Ich spożycie powinno wynosić od 5 do 7 porcji
/jedna porcja 100gram/ dziennie.
Warzywa, to bardzo dobre źródło naturalnych przeciwutleniaczy i błonnika.

I tu uwaga! zalecane jest spożywanie więcej warzyw niż owoców.
Pamiętaj o jedzeniu warzyw i owoców z każdej grupy kolorów. Dla  przypomnienia przeciętny człowiek spożywa ok. 5 procent warzyw
i owoców w pożywieniu, przy dziennym zapotrzebowaniu 15 razy
większym.

Kolejnym szczebelkiem piramidy zdrowej żywności, to mleko i jego przetwory.
To źródło wapnia, ale też białka i witaminy B2.
Ludzie dorośli powinni spożywać produkty mleczne o niskiej zawartości tłuszczu.

Powyżej mamy ryby, rośliny strączkowe, orzechy, mięso oraz jaja.
Główną cechą tych produktów jest dużą zawartość białka.
Jedzmy ryby i nasiona strączkowe.
Mięso ryb ma więcej wartości odżywczych niż wołowina czy wieprzowina. Rybie białko organizm przyswaja prawie w całości.
Dobrym wyborem to ryby morskie, które oprócz białka i mikroelementów dostarczają wzmacniające organizm kwasy tłuszczowe. Nasiona roślin strączkowych
, ziarna zbóż, orzechy
to najlepsze źródło białka.
Z mięs, mięso drobiowe / indycze/ uważane jest za jedno z najzdrowszych. Mięsa zwierzęce, to produkty ważne, ale nie powinno
się je spożywać
dość często ze względu na nasycone kwasy tłuszczowe.

Na samym wierzchołku piramidy zdrowej żywności, umieszczone
są słodycze, oleje i tłuszcze zwierzęce. Dla utrzymania wagi i sylwetki nie zaspakajaj nimi głodu. Produkty z dwóch najwyższych półek nie mają dużo składników odżywczych i raczej tuczą, jeżeli spożywane są w nadmiarze.

Dla zachowania zdrowia i utrzymania wagi powinnaś pożywać produkty pochodzące z najniższych półek piramidy.

Otyłość, to przyczyna wielu chorób i starzenia się organizmu.

Dostarczaj organizmowi wszystkich niezbędnych składników, jak białko, węglowodany, sole mineralne, witaminy oraz wodę.

do zobaczenia w najbliższą sobotę.

Wojciech Bieluń
723-976-564
www.idealnafigura.com/bielun77
www.zdrowesniadanie.info/bielun77
www.sportoweodzywianie.pl/bielun77
www.katalogcrw.com/bielun77
mail: jamnik 16b1@obemail.com
twitter: @Bielun Wojciech

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jedna myśl nt. „Piramida zdrowej żywności.”

  1. Witam Panie Wojtku.Tak zgadzam się,że podstawą w piramidzie musi być aktywność fizyczna,ale też woda, bez której nie ma życia,no i niestety dla wielu osób kontrola wagi i obwodów,bo wiele osób dziś traci niestety nad tym kontrolę z powodu braku od wielu lat zdrowych nawyków żywieniowych.Na kolejnym piętrze powinny w ogromnej ilości być warzywa i owoce oczywiście tak jak Pan napisał z przewagą warzyw,bo dostarczenie przynajmniej 25g błonnika w diecie dla współczesnego człowieka,to jak się okazuje nie lada wyzwanie!!!Do tego tu oprócz błonnika mamy bogactwo witamin i minerałów w tym antyoksydantów i innych ważnych fitozwiązków,jak również błonnik bierze udział w utrzymaniu prawidłowej flory bakteryjnej naszych jelit.Później produkty pełnoziarniste i powinniśmy unikać tych z dużą ilością glutenu np. pszenicy ,o której się już nawet mówi ,że jest „pewnego rodzaju plastikiem”,ale kasze jaglana i gryczana jak najbardziej zasługują na godną uwagę,bo są odkwaszające i były jedzone już za piastów i nikt wtedy w Polsce nie jadł ziemniaków.Na tym samym piętrze tez bardzo ważne są zdrowe tłuszcze tłoczone na zimno,aby dostarczyć odpowiednia ilość witamin rozpuszczalnych w tłuszczach i kwasy omega-3+omega-6 w najkorzystniejszej proporcji 1:3. Następne piętro to orzechy,nasiona i strączkowe w tym soja obok ryb ,drobiu i jaj.Później nabiał lub suplementacja witaminy D3 i wapnia i witaminy K2 jeśli nie ma lata i nie korzystamy z solarium lub pobytu w ciepłym kraju i nie lubimy warzyw i owoców bogatych wapń i nie spożywamy odzwierzęcych produktów.No i na szczycie używki+czerwone mięso i tłuszcze odzwierzęce,oczyszczone zboża+biały cukier i słodycze i sól w nadmiarze.
    Oczywiście taka jest rekomendacja dla większości osób,ale zawsze będą wyjątki potwierdzające regułę i za jakiś czas może coś się zmieni w obecnych rekomendacjach,bo jak się okazuje cholesterol wcale nie jest trucizną i sam w sobie nie powoduje jego podwyższonego poziomu i zawału serca.Tego jeszcze oficjalnie nie można mówić,ale na szczęście można już mówić o niezdrowych tłuszczach trans ,bo to one podwyższają poziom złego cholesterolu i stany zapalne w organizmie,które należy likwidować antyoksydantami.
    No tak miały być dwa słowa,a jest wypracowanie.Jak zwykle wyszło moje gadulstwo!!!!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

CommentLuv badge