Zaburzenia pracy tarczycy a dieta.

Witam.

Zaburzenia pracy tarczycy należą do najczęstszych w procesie wydzielania hormonów, które umożliwiają komunikację pomiędzy narządami. Jeżeli system ten działa dobrze czyli prawidłowo, organizm też działa dobrze. Ale kiedy jego praca jest zakłócona, to zaczynamy chorować.

Gruczoły dokrewne czyli narządy wyspecjalizowane w wydzielaniu wewnętrznym np: tarczyca, trzustka, grasica, produkują hormony, następnie oddają je do krwi, aby przekazać informacje i zalecenia poszczególnym narządom, tkankom, komórkom, co mają robić, regulując intensywność procesów zachodzących w organizmie.

Tarczyca, to ważny czynnik wielu procesów zachodzących w naszym organizmie. Kontroluje metabolizm, czyli wagę ciała.

Objawami niedoczynności tarczycy mogą być:
– zwiększenie masy ciałasenność i zmęczenie organizmu po każdym wysiłku
– zmniejszenie zdolności do skupienia uwagi, zaburzenia pamięci
– odczuwanie chłodu, nietolerancja zimna
– zaparcia

Często zdarza się, że tak zwane leczenie niedoczynności tarczycy, to tylko przyjmowanie sztucznych hormonów. Do rzadkości  należy
wspomaganie innymi metodami.

Jedna z nich,to odpowiedni sposób żywienia. Zdrowy rozsądek, obserwacja własnego organizmu pozwali na stosowanie przynoszącej korzyści diety. Jednak zalecenia w sprawie diety, zależą od indywidualnego podejścia, tym bardziej że przyczyny choroby mogą być różne i bardziej złożone niż sobie wyobrażamy.

Przy zaburzeniach tarczycy, ograniczaj spożywania używek: kawy, alkoholu i mocnej herbaty,  pij herbaty ziołowe.
Zwróć uwagę jaką pastą myjesz zęby, jeżeli w jej składzie jest fluor, lepiej z niej zrezygnować. Trzeba uważać na konserwanty, barwniki i toksyny w spożywanych artykułach spożywczych,
a szczególnie na te, które mogą uszkadzać tarczycę.

Właściwa dieta jest sprzymierzeńcem w leczeniu tej choroby. To dieta bogata w dobrej jakości: białko. zdrowe tłuszcze, warzywa i owoce. Zalecane jest mięso: drób, cielęcina, jagnięcina, wołowina.
Jaja z wolnego chowu, ryby morskie np: śledź, łosoś, owoce morza
/ krewetki, kraby, raki/. Nierafinowane oleje roślinne: oliwa z oliwek, olej lniany, olej kokosowy, naturalne masło.
Warzywa szczególnie zielone, ale też marchew, kiełki, orzechy włoskie, laskowe, migdały, borówki, owoce goi, nasiona słonecznika, sezamu, pestki z dyni.

Zmniejszając ilość spożywanego białka, nie należy zapominać o odpowiedniej ilości węglowodanów / ok.200gram średnio dziennie/, szczególnie tych o niskim indeksie glikemicznym np:
pieczywie z pełnego ziarna, otrębach. Unikać spożywania produktów wysoko przetworzonych, a także warzyw utrudniających przyswajanie jodu np: kapusty, kalafiora, brokułów, brukselki oczywiście surowych. Po ugotowaniu warzywa  te, tracą niekorzystne właściwości.
Nie wskazane są fast foody
, słodycze /oprócz gorzkiej czekolady/, produkty instant, biały cukier i produkty go zawierające.

Pozytywny wpływ na pracę tarczycy może mieć wykluczenie produktów zawierających gluten, oraz wyeliminowanie nabiału.
Odpowiednim krokiem będzie oczyszczenie organizmu.
Warto spróbować odpowiednio zbilansowanej diety wegetariańskiej.

Te wszystkie działania zależą od zdrowego rozsądku,  podejścia do swojego organizmu i od diety którą się zastosuje.
Przy redukcji wagi i podkręceniu metabolizmu, wskazane jest zmniejszenie spożywania tłuszczów i regularna aktywność fizyczna.

Można też wspomóc się suplementacją w zakresie cynku, selenu, jodu, witamin A i D.

Spróbujmy włączyć do diety:
ziołolecznictwo,  które jest obecnie bardzo popularne dlatego, że coraz  więcej środków farmakologicznych wykonywanych jest na bazie naturalnych wyciągów z roślin. Działają łagodnie i nie ma w nich toksyn. Do ziół, które mogą wspomóc leczenie niedoczynności tarczycy możemy zaliczyć miedzy innymi: melisę lekarską, morszczyn pęcherzowaty, czy wszelkiego rodzaju wodorosty morskie / nori/.
– ruch na świeżym powietrzu i gimnastykę
. Regularna lekka gimnastyka, mogą to być ćwiczenia z obciążeniem górnych partii ciała i ramion. Wskazane są takie w których głowa  jest nizej niż stopy, stanie na rękach, czy pompki z nogami umieszczonymi na krześle. Mogą to być również ćwiczenia rozciągania i skręcania szyją. 
– odpoczynek  i odpowiednia ilość snu.  Znużenie, bezsenność, brak energii, nerwowość, te stany mogą oznaczać kłopoty z tarczycą. Jest to oznaka zwalniania metabolizmu. Układ nerwowy działa mniej sprawniej a krwionośny zmniejsza odporność.
Na sen trzeba przeznaczyć osiem godzin. Tyle wystarczy by się wyspać pod warunkiem
, że chodzenie spać i wstawanie, jest regularne w wyznaczonych godzinach.
– unikanie stresu i radzenie sobie z nim.  Problemów nie da się uniknąć, są częścią każdego z nas. Można jednak nauczyć się jak
z nim sobie radzić. To kiedy stres zaczyna być niebezpieczny,zależy od reakcji organizmu. Jeżeli reakcja trwa zbyt długo
, to dochodzi do osłabienia systemu odpornościowego. Gdy nastrój się obniża, co jest oznaką stresu, najlepszym  lekarstwem jest spacer. Spacer powoduje ,że układ nerwowy produkuje  dużą ilość hormonów szczęścia.  To dzięki nim wraca spokój, odczuwalna jest przyjemność przebywania na świeżym powietrzu. Pojawia się wrażenie,że stres powoli się oddala. Optymizm bierze górę nad stresem.

ZAPAMIĘTAJ:
Najlepsza dieta dla osób z niedoczynnością tarczycy to taka, która utrzyma w  normie poziom cukru we krwi. Większość osób  ma zaburzoną tolerancję na węglowodany.

Wojciech Bieluń
trener Wellness
723-976-564
www.idealnafigura.com/bielun77
www.zdrowesniadanie.info/bielun77
www.sportoweodzywianie.pl/bielun77
www.katalogcrw.com/bielun77
jamnik16b1@obemail.com

 

2 myśli nt. „Zaburzenia pracy tarczycy a dieta.”

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

CommentLuv badge