Zbilansowane odżywianie, to dobre samopoczucie twojego żołądka.

Witam.

Twój organizm nie posiada innego układu tak ściśle związanego z życiem  uczuciowym jak układ trawienny. Doskonale wiesz z jaką  wrażliwością
reaguje twój żołądek i jelita na złość, stres, różne troski  i zmartwienia.

Niektórzy ludzie od  małego mają wrażliwy żołądek i uznają to za swój słaby punkt. Ale przecież, każdy posiłek może mieć wpływ na układ trawienny, gdy spożywamy za dużo jedzenia, a przy tym bardzo tłustego i w dodatku jeszcze w pośpiechu. Te okoliczności mają istotny wpływ na stan układu trawiennego.

To co jemy i jak jemy jest warunkiem zdrowia i dobrego samopoczucia
twojego żołądka. Potrzebuje on umiaru, częstego jedzenia
i  odpowiednio dobrze zbilansowanych posiłków w ciągu dnia.

Kiedy czujesz się zmęczona złym odżywianiem, uczuciem przesytu
i pośpiesznego jedzenia, to z konieczności musisz sięgnąć po  dostępne środki na ból żołądka i na przeczyszczenie, zamiast zmienić swoje nawyki żywieniowe.

A przecież prawda jest taka: kto dobrze  i wolno przeżuwa, ten ma więcej pożytku z posiłku. Nie tylko rozsmakowuje się potrawą, ale też wcześniej zaczyna odczuwać sytość.
W naszych ustach, żywność jest rozdrabniana i mieszana ze śliną. Tworzy się maź pokarmowa, która wędruje przez przełyk do żołądka.

Żucie pokarmu ma wpływ na utrzymanie naszych zębów
w zdrowiu, a ślina chroni je przed próchnicą.

Żywność bogata w błonnik / zielone warzywa i owoce /  szybciej wypełnia  żołądek i syci. W przeciwieństwie do produktów bogatych
w tłuszcze i cukry, które tylko obciążają żołądek.
Bólom żołądka, również wrzodom towarzyszy zbyt duża produkcja
kwasu żołądkowego, dlatego powinnaś ograniczyć spożycie kawy, cukru, słodyczy i wysokoprocentowego alkoholu.

Przykłady długości pozostawania potraw w żołądku.
– do pół godziny : niesłodzona herbata, chudy rosół, woda mineralna
– od jednej do dwóch godzin : jajka na miękko, czyste soki owocowe,
gotowany ryż, obrane jabłko
– od dwóch do trzech godzin : duszona ryba, jajecznica, gotowane
ziemniaki, chudy miękki ser, drób,gotowane chude mięso
– od trzech do czterech godzin : mięso z grilla, większość gatunków
sera,chleb ziarnisty, większość owoców suszonych
– od czterech do pięciu godzin : mięso smażone, śledź solony
– ponad sześć godzin : tłuste smażone potrawy z frytkownicy, sałatki
w majonezie, tłuste mięso np:  gęś, golonka, konserwy rybne w oleju.
słonina.

Nie śpiesz się w czasie jedzenia i nie pozwól odwracać swojej uwagi . Posiłki należy spożywać w spokoju i w przyjemnej atmosferze.

Właściwy przebieg procesu trawienia zależy od dobrego współdziałania różnych soków trawiennych, kwasu żółciowego,
od odpowiedniego wyboru i sposobu przyrządzenia posiłku, dobrego przeżucia posiłku, ale też od przyjemności jedzenia.

Po mniej więcej godzinie, a w przypadku dłuższego trawienia, dopiero
po paru godzinach, żołądek  małymi porcjami przekazuje swoją przetrawioną treść do jelita cienkiego.
Tutaj, w przewodzie żółciowym i trzustkowym/ górny odcinek jelita cienkiego/ znajdują się narzędzia służące do rozłożenia węglowodanów na cukry proste, białka na aminokwasy a tłuszcze
na gliceryny i kwasy tłuszczowe.
Jelito grube, to  główna siedziba flory jelitowej i tam właśnie działają
wspomagające zdrowie efekty odnoszące się do całego organizmu.
Dochodzi w nim do przenikania wody w treści pokarmowe, których celem jest zapobieganie utraty wody z organizmu.

By odciążyć jelita powinnaś spożywać produkty bogate w błonnik.
Mówi się, że dieta uboga w tłuszcze a bogata w błonnik, obniża ryzyko zachorowań na raka układu trawiennego.  Błonniki w warzywach, owocach, produktach pełnoziarnistych przyśpieszają przejście pokarmu przez jelita, wiążą substancje szkodliwe, zmniejszając ich gromadzenie  się w jelitach.
To przynosi pozytywny efekt, ponieważ substancje te krócej działają
na błonę śluzową jelita.

Powoli należy przestawiać się na dietę bogatą w błonniki.
Trzeba tylko dobrze przeżuwać i pić większą ilość płynów. W przeciwnym
razie, może dojść do wzdęć i zaparć.

Propozycja ułatwiająca trawienie.
2 – 3 łyżki płatków owsianych lub otrąb owsianych
1 łyżka nasion lnu
1 drobno posiekane jabłko
1 kubek jogurtu, zsiadłego mleka lub kefiru
Wszystkie składniki wymieszać i od razu wypić.

Wojciech Bieluń
723-976-564
www.idealnafigura.com/bielun77
www.zdrowesniadanie.info/bielun77
www.sportoweodzywianie.pl/bielun77
www.katalogcrw.com/bielun77
e-mail: jamnik16b1@obemaail.com
twitter: @ BielunWojciech

 

 

 

                   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

CommentLuv badge