Zdrowy styl życia, to zdrowie i dobre samopoczucie do późnych lat /2/

Skutki nieprawidłowego odżywiania i słabej aktywności fizycznej.

Witam

Nieprawidłowe odżywianie i mała aktywność fizyczna przyśpieszają proces starzenia się organizmu.

Osoby starsze z powodu problemów trawiennych i z wchłanianiem pokarmów, są narażone na błędy żywieniowe.
U osób w podeszłym i starczym wieku ryzyko zachorowań na nadciśnienie tętnicze, cukrzycę, chorobę niedokrwienną serca,
udar mózgu itp. jest coraz większe i ma to wpływ na zwiększający
się odsetek osób z niedożywieniem.

Jednym z najważniejszych błędów żywieniowych, jest  spożywanie
dużej ilości tłuszczów pochodzenia zwierzęcego, węglowodanów
prostych i brak błonnika pokarmowego.
Taka dieta pociąga za sobą
niedobór witamin i składników  mineralnych.
Natomiast nie wystarczająca ilość wypijanych płynów, może doprowadzić
do  odwodnienia organizmu, zaburzeń w układzie nerwowym, zakłócenie regulacji cieplnej oraz zmniejszonego wydalania produktów przemiany materii.
Taka nie przemyślana dieta
zwiększa także niedobór wapnia
i to w momencie, gdy jego wchłanianie się zmniejsza, co może
skutkować nasileniem się osteoporozy.
Te kłopoty chorobowe, to częstsze zakupy leków, które powodują niższy poziom życia.

Właściwe odżywianie pozwala na zachowanie sprawności fizycznej
i umysłowej.Natomiast brak ruchu prowadzi do depresji i zwię
ksza
ryzyko niedożywienia.

Poziom aktywności fizycznej powinien być dostosowany do sprawności fizycznej. Ważne jest to u osób mających problemy ruchowe.
Aktywność ruchową należy rozpocząć od krótkich i łagodnych ćwiczeń, stopniowo  zwiększając ich nasilenie.
Ćwiczenia te, mogą zmniejszać ryzyko upadków i urazów, ale też zwiększać możliwość samodzielnego robienia zakupów, sporządzania posiłków i innych czynności wymagających ruchu.
Zwiększenie ruchowości stawów, siły mięśni, poprawa kondycji, może
przełożyć się na niezależność od osób trzecich.

Zbyt  duże ilości energii w spożywanych pokarmach w stosunku do potrzeb organizmu i aktywności fizycznej, często może prowadzić
do nadwagi i otyłości. Nie jest to korzystne dla organizmu, ale mała
masa ciała, też może sprawić kłopoty.

Niedobór energetyczno-białkowy w posiłkach,stwarza ryzyko niedożywienia.

Nieprawidłowości w odżywianiu starszych osób, to choroby
lub dolegliwości wpływające na trudności z jedzeniem, ale nie należy zapominać o zaburzeniach pamięciowych, które też pogarszają sposób
żywienia. Powodują one nie pamiętanie godzin, wielkości i składu posiłków. Te stany pamięci, to przyczyny zmniejszające chęci jedzenia
czy spożywania mniejszej ilo
ści  pokarmu.
Samotność, która źle wpływa na psychikę, nie sprzyja dobremu samopoczuciu i nie wywiera dobrego wpływu na odżywianie.

Jednakowa każdego dnia dieta, brak owoców, warzyw i produktów mlecznych, pomijanie posiłków, choroby jamy ustnej, brak uzębienia
czy nawet źle dopasowanych protez, także utrudniają jedzenie, co wpływa na niedożywienie organizmu. Przyjmowanie leków ma wpływ na zmniejszenie apetytu, na zmianę smaku, może być przyczyną osłabienia i senności.

Nawet po 60-tym roku życia, nie jest za późno na zmiany w codziennym życiu i poprawiania jego jakości.

Unikaj  zatem potraw smażonych, ciężkostrawnych, ponieważ zbyt długo zalegają w żołądku. Lepszym rozwiązaniem będą gotowane,
duszone czy pieczone w folii.

Ogranicz cukier i słodycze ze względu na obniżanie się w tym wieku tolerancji glukozy.

Spożywaj posiłki regularnie, w tym samym czasie, spożywaj je powoli
i w spokoju.

Popijaj wodę dość często, małymi łyczkami, nawet wtedy kiedy nie chce ci się pić.

Starzy ludzie źle się odżywiają i dlatego często cierpią na wiele
przypadłości, których mogliby uniknąć.
Narzekają na złe  samopoczucie i mówią, że jest to  przywilej starości.
To nie prawda, osoby starsze po prostu muszą bardziej zadbać o zdrową dietę.

Wojciech Bieluń
723-976-564
www.idealnafigura.com/bielun77
www.zdrowesniadanie.info/bielun77
www.sportoweodzywianie.pl/bielun77
www.katalogcrw.com/bielun77
e-mail: jamnik16b1@obemail.com
twitter: @BielunWojciech

 

 

 

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

CommentLuv badge