Zdrowy styl życia, to zdrowie i dobre samopoczucie do późnych lat /5/

Doceniaj wodę.

Witam.

Woda nie jest doceniana przez osoby w starszym wieku, a przecież spełnia ważne funkcje biologiczne i fizjologiczne. Woda będąca częścią komórek i tkanek, jest materiałem budulcowym. Bez niej trudno o prawidłowy przebieg procesu trawienia.
Wpływa na łatwiejsze połykanie pożywienia, rozcieńczony pokarm szybciej przechodzi przez przewód pokarmowy, pobudza enzymy trawienne.
Woda bierze udział w procesie regulacji temperatury ciała, ułatwia rozprowadzanie ciepła poprzez wyrównywanie temperatury płynu
i oddawanie go przez parowanie.

Niewielka część wody pełni funkcję zabezpieczającą i nawilżającą.
To, że stawy wykazują ruchliwość, a narządy wewnętrzne w jamie brzusznej nie ulegają uszkodzeniom, jest zasługą wody.
Ruchliwość stawów, to zasługa wody, ponieważ wchodzi ona w skład mazi zmniejszającej tarcie. Woda tez zapewnia ochronę mózgu, rdzenia kręgowego, a nawet gałek ocznych. To ponad 60 procent
masy ciała człowieka.

U osób starszych woda stanowi 50 procent masy ciała i jest jej
10 procent mniej niż u osób młodszych. Obniżanie się zawartości wody w organizmie, jest związana ze spadkiem beztłuszczowej masy ciała.

Aktywność fizyczna, temperatura otoczenia, wydalanie wody przez skórę, płuca, z moczem i kałem, masa ciała, ilość spożywanego jedzenia i przyjmowanie leków  ma wpływ na ilość wody potrzebnej
organizmowi do funkcjonowania. Można przyjąć, że organizm w ciągu doby wydala około 2000ml / 2 litry/ wody.

U osób starszych zapotrzebowanie na wodę zależy od masy ciała.
Średnio wynosi 30 – 35 mililitrów na 1 kg masy ciała.
Spożycie dzienne płynów nie powinno być mniejsze niż 1.5 litra.
DOTYCZY TO ZDROWYCH I AKTYWNYCH  LUDZI W STARSZYM WIEKU.
DLA OSÓB STARSZYCH Z NIESPRAWNOŚCIAMI WYKLUCZAJĄCYMI
SAMODZIELNE FUNKCJONOWANIE, zapotrzebowanie na wodę wygląda inaczej.  Jest określona bardziej dokładniej, a mianowicie:
100ml na pierwsze 10 kg masy ciała, 50 ml na następne 10 kg
i 15 ml na pozostałe kilogramy. Np; przy wadze ok 70 kg, spożycie wody powinno wynosić ok. 2200 – 2300 ml wody dziennie.

Są pewne okoliczności wpływające na większe zapotrzebowanie wody np: podwyższona temperatura otoczenia,
organizm traci więcej wody przez  wydalany pot,
ale warto wiedzieć, że niska temperatura też powoduje zwiększenie potrzeb organizmu na wodę, w skutek wyższego wydalania energetycznego i noszenia grubszej odzieży zimowej.
Aktywny wysiłek fizyczny również wiąże się z koniecznością
uzupełniania wody. Wymienić tu trzeba jeszcze jakość energetyczną pożywienia i jego rodzaj. W pożywieniu o większej ilości błonnika, zwiększa się utrata wody wydzielanej z kałem.

Jeżeli spożycie wody nie zabezpiecza potrzeb organizmu starszego człowieka, a on nie chce jej pić więcej, to co?
Ta sytuacja może doprowadzić do odwodnienia organizmu, które może być  przyczyną poważnych zaburzeń dla zdrowia.

Odwodnienie w granicach 2 do 3 procent masy ciała, obniża wydolność fizyczną, a niedobór 20 procentowy, może prowadzić do zgonu.

Odczuwając pragnienie, każdy stara się uzupełniać braki płynów.
Jeżeli tego nie uczyni, organizm zaczyna się sam bronić, zmniejszając
wydalanie moczu, co może prowadzić do zatrzymania pracy nerek,
a to z kolei wywoła efekt zatrucia organizmu produktami przemiany materii. Przyjmowanie małej ilości wody wiąże się również ze zmniejszeniem wydzielania  potu i może prowadzić do przegrzania się organizmu.

Cukrzyca, przewlekłe zapalania nerek, ale również anoreksja, nieuruchomienie, ospałość, depresja, to powszechne przyczyny
odwodnienia organizmu u starszych osób.

Odwodnienie w starszym wieku, może doprowadzić do: bólu
i zawrotów głowy, zaburzeń mowy, zaburzeń rytmu serca,
wydalania moczu, zakażenia dróg moczowych, niewydolności nerek, zmian ciśnienia krwi, zaparć, spadku masy ciała,mniejszego wydzielania śliny, do suchości skóry i śluzówek, ale także do zaburzeń
działania leków i wielu innych dolegliwości.

Niedobór płynów powinien być jak najszybciej uzupełniany. Wodę należy pić małymi łyczkami. Ilość tej wody powinna być proporcjonalna do jej braku w organizmie.. Trzeba pamiętać, że woda nie jest wchłaniana od razu. W miarę picia płynów, pragnienie ustaje wcześniej niż zostaje wyrównany niedobór. Pełne nawodnienie organizmu następuje po całodniowym piciu płynów  wieczorem lub dnia następnego. Należy pamiętać o temperaturze wypijanych płynów, powinna wynosić ok. 15 stopni, można dodać niewielką ilość soli.

Nie można gasić pragnienia pijąc płyny alkoholizowane np: piwem
lub napojami gazowanymi. W przypadku piwa dochodzi do większego
oddawania moczu i utraty wody, a po napojach gazowanych zostaje
zablokowane uczucie pragnienia, co może wpłynąć
na wyrównanie strat płynów.

W przypadku silnego odwodnienia organizmu konieczna jest wizyta
u lekarza.

Wojciech Bieluń
723-976-564
www.idealnafigura.com/bielun77
www.zdroweodzywianie.info/bielun77
www.sportoweodzywianie.pl/bielun77
www.katalogcrw.com/bielun77
e-mail: jamnik16b1@obemail.com
twitter: @BieluńWojciech

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

CommentLuv badge