Zdrowy styl życia, to zdrowie i dobre samopoczucie do późnych lat.

Starość nie jest chorobą, ale etapem rozwoju osobowego, następujący
po okresie dojrzałości.

Witam

Proces starzenia jest to naturalny etap życia, który obejmuje cały organizm. Jest on mało odporny na choroby, a układ nerwowy mniej
aktywny. Tkanki  ulegają odwadnianiu, stają się mniej elastyczne i ulegają

zmniejszaniu.

Procesu starzenia nie zatrzymasz, nie masz na to żadnych szans.
Możesz natomiast starzeć się wolniej. Odpowiednio zdrowy styl
życia, właściwie dobrana i zbilansowana dieta, aktywność fizyczna,
to czynniki mające duży wpływ
na zdrowe i spokojne życie przez jeszcze długie lata.

Proces starzenia się jest nieunikniony, dlatego konieczne jest zaakceptowanie zmian i prowadzenie takiego życia, które pozwoli
na zmniejszenie ich
konsekwencji.

Jednak, czy warto wpływać na naturalny etap życia?
Myślę, że warto. Bo jeżeli zewnętrzne oznaki postępującego czasu
np: zmarszczki, nie mają dla ciebie najmniejszego znaczenia, kłopoty zdrowotne z którymi się zmagasz, nie są jeszcze bardzo uciążliwe
i nie wpędzają cię w stany stresowe
, to powtórzę jeszcze raz  w a r t o.
Warto przynajmniej spróbować, przyjąć starość i spędzić ją w dobrym samopoczuciu.

Starzejąc się, doznajesz wielu problemów zdrowotnych, które są związane z niedoborem makro i mikroelementów. Zmiany fizjologiczne, które pojawiają się wraz z wiekiem, mają wpływ
na zapotrzebowanie twojego organizmu w składniki odżywcze.
U osób w twoim wieku, w miarę upływu lat, zmniejsza się łaknienie
, najczęściej w skutek słabego odczuwania smaku i zapachu pokarmu.
Powodem tego stanu jest zmniejszanie się możliwości trawienia
i wchłaniania wielu składników pokarmowych np: zmniejszenie się ilości enzymów trawiennych, mniejsze wydalanie soku żółciowego, ale również z powodu zniszczenia kubków smakowych.

Aktywny tryb życia, warunkiem pomyślnego starzenia się.

W twoim już wieku, zmniejsza się przemiana materii, a na skutek spadku masy ciała, obniża się także aktywność fizyczna, co zmniejsza zapotrzebowanie na energię.
A  przecież aktywność
należy do podstawowych potrzeb człowieka,
jest warunkiem prawidłowego rozwoju, umożliwia prowadzenie zdrowego trybu życia, to także podstawa
leczenia wielu chorób.
Pomaga opóźniać procesy starzenia.
Brak aktywności i kontaktów miedzy ludzkich, może u ciebie wpływać na poczucie braku przydatności i prowadzić do samotności.

Muszę ci powiedzieć, że osoby starsze ograniczają wartość energetyczną swojego pożywienia, zmniejszając spożycie białka,
co powoduje ryzyko niedoboru tego składnika.
Spożywaj więcej białka pełnowartościowego
.
Z wiekiem zmniejsza się u ciebie zapotrzebowanie na tłuszcze, chociaż
spożywasz go dość duże ilości, mało jest w nim kwasów tłuszczowych
omega3, które zmniejszają ryzyko chorób układu krążenia i innych
schorzeń. Jedz więcej ryb morskich, makrelę lub łososia, ponieważ są
źródłem tych kwasów
.
Nie zmniejszaj spożycia produktów mlecznych, prowadzi to do niedoborów wapnia.
Z innych mikroelementów ubywa z twojego pożywienia też żelazo, cynk, magnez, miedź i potas.

W podeszłym wieku pamiętaj, że bardzo ważne jest spożywanie
antyoksydantów – chronią twój organizm przed powstawaniem dużej ilości wolnych rodników, co ma wpływ na obronę komórek przed uszkodzeniami.
Ważne jest dla ciebie przyjmowanie witaminy C, witaminy B6,
witaminy B12 oraz kwasu foliowego, którego niedobór, może
sprzyjać anemii i zwiększać ryzyko chorób układu krążenia.

Warzywa  są zdrowe.
np: marchew, która regeneruje, normalizuje, wzmacnia, oczyszcza
i reguluje. Spowalnia procesy starzenia skóry, poprawia wzrok, wzmacnia system odpornościowy, obniża poziom tłuszczu we krwi. To źródło witaminy B1, B2, PP, wapnia, potasu, żelaza, miedzi, fosforu, a nawet jodu.

Twoja dieta powinna przy mniejszej wartości energetycznej, dostarczać wszystkie w odpowiedniej ilości składniki odżywcze.
Najważniejszym ich źródłem jest pożywienie.
Przy planowaniu diety, pamiętaj o stanie zdrowia
, uwzględnij przyjmowanie lekarstw. Mogą one zmniejszać łaknienie, obniżać wchłanianie, zwiększać ich wydalanie.

Warto, to wiedzieć:

wiek kalendarzowy – wskazuje liczbę przeżytych lat
wiek biologiczny-   to sprawność i wydolność organizmu, oraz jego możliwości i potrzeby. Nie musi być zgodny z wiekiem.
starzenie się w zdrowiu – starzenie się bez chorób
, przy pełnej sprawności umysłowej i fizycznej, oraz aktywne uczestnictwo w życiu.

Wojciech Bieluń
723-976-564
www.idealnafigura.com/bielun77
www.zdrowesniadanie.info/bielun77
www.sportoweodzywianie.pl/bielun77
www.katalogcrw.com/bielun77
e-mail: jamnik16b1@o2.pl
twitter:@ BielunWojciech

 

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

CommentLuv badge