Zgrabna sylwetka czy otyłość brzuszna.

Dobrze zbilansowana dieta, aktywny tryb życia, unikanie stresu, to podstawowe elementy walki z otyłością brzuszną.

Witam

Otyłość brzuszna, inaczej mówiąc otyłość centralna albo otyłość typu jabłko u mężczyzn, gruszka u kobiet, to tkanka tłuszczowa zbierająca się głównie w okolicach brzucha. Trzeba przyznać, ze nie
wygląda to estetycznie. Zgromadzona tkanka tłuszczowa, poważnie zagraża zdrowiu i sprawia kłopoty w normalnym życiu.
Prowadzi do chorób metabolicznych, chorób układu krążenia, cukrzycy, nadciśnienia tętniczego. Bardziej  dotyka to mężczyzn niż kobiety. Posiadanie lekko zaokrąglonego brzuszka nie oznacza jeszcze, że mamy do czynienia z otyłością brzuszną i nie oznacza nadwagi.

Aby stwierdzić, ze fundujemy sobie otyłość brzuszną, obwód w pasie musi przekroczyć dopuszczalne normy.  Dla kobiet jest to
88 centymetrów, a 94 centymetry u mężczyzn.  Innym sposobem sprawdzenia  czy wystąpiła otyłość brzuszna, jest podzielenie
obwodu pasa przez obwód bioder. Jeżeli wynik będzie większy
niż1 u mężczyzn lub 0.85 u kobiet, to pewne jest, że mamy do czynienia z otyłością brzuszną. Tłuszcz występujący na brzuchu jest bardziej niebezpieczny niż na udach czy pośladkach.

Tłuszcz na brzuchu w połączeniu z nadciśnieniem  lub cukrzycą,
zwiększa ryzyko zachorowań na choroby sercowo-naczyniowe
i prowadzi do zawału serca lub udaru mózgu.

Osobom otyłym żyje się trudniej, są mniej sprawne ruchowo,
częściej chorują, maja wady postawy. te osoby są nieszczęśliwe
i nieakceptowalne przez swoje środowisko. Statystyki biją na alarm, co roku liczba osób otyłych rośnie a 30 procent z nich ma otyłość brzuszną.

Trzeba koniecznie zmienić sposób odżywiania i styl życia na zdrowszy. Połączenie odpowiedniej diety z umiarkowaną aktywnością fizyczną, pozwala na pozbycie się zbędnych kilogramów i zmniejszy ryzyko powikłań związanych z otyłością.

Zastanówmy się  dlaczego otyłość brzuszna  jest tak niebezpieczna?
Po pierwsze: przy otyłości brzusznej tłuszcz gromadzi się
w narządach wewnętrznych, czyli w mięśniach szkieletowych, sercu, trzustce, wątrobie. Otłuszczenie tych narządów pogarsza ich pracę, zwiększając ryzyko  zachorowania na nowotwór jelita grubego lub trzustki. Po drugie: tkanka tłuszczowa która powstaje w brzuchu, staje się aktywnym organem wydzielania wewnętrznego. Zbędne ilości wolnych kwasów tłuszczowych, zmuszają do wzrostu produkcji insuliny oraz przyczyniają się do nadciśnienia tętniczego. Sprzyja to również podwyższaniu poziomu cukru we krwi. Po trzecie: niepotrzebne kilogramy zwiększają tkankę tłuszczową w narządach wewnętrznych, mogą wywołać zmiany miażdżycowe w tętnicach, utrudniając krążenie krwi. Większa  jej ilość tłoczona przez naczynia i pod większym ciśnieniem, to ryzyko nadciśnienia / u kobiet otyłych czterokrotnie większego /. Również można powiedzieć, że tłuszcz odłożony na brzuchu, to większa krzepliwość krwi, a to sprzyja powstawaniu
zaskrzepów.

Dobrze zbilansowana dieta, czyli zdrowa i mądre jedzenie, aktywny sposób życia, unikanie stresów to najważniejsze elementy walki z otyłością brzuszną.

Zacznijmy od zdrowego jedzenia.
Z mięs wybierajmy białe drobiowe. Wędliny również drobiowe.
Tłuszcze zwierzęce / smalec / trzeba zastąpić tłuszczami roślinnymi
.  Najlepiej zrezygnować z białego pieczywa i zacznijmy przyzwyczajać się do produktów ze zbóż pełnoziarnistych. Unikajmy potraw smażonych i panierowanych, ograniczmy albo całkowicie zrezygnujmy ze słonych przekąsek, chipsów, hamburgerów, batonów czekoladowych. Nie pijmy wysoko słodzonych  napojów gazowanych, to są puste kalorie.   O wiele lepsze są soki warzywne i owocowe. Do dziennej diety włączmy ryby morskie, ponieważ zawierają kwasy omega3, obniżające poziom cholesterolu, podwyższając  jednocześnie ten dobry.
Spożywajmy dziennie pięć posiłków, by nie odczuwać głodu
i przyzwyczajać organizm do systematycznego dostarczania mu energii.

Skomponowanie odpowiednich posiłków, które dostarczą energię
i wartości odżywczych, rozplanowanie ich w ciągu dnia, jest bardzo ważne.

Aktywność fizyczna jest bardzo pomocna w zwalczaniu otyłości brzusznej. Powinna być dawkowana ostrożnie dlatego, że intensywność ćwiczeń może obciążyć stawy, wywołać zmęczenie organizmu i zniechęcić do dalszych ćwiczeń. Ćwiczenia  trzeba wykonywać systematycznie, przynajmniej trzy razy w tygodniu.
Czas takich ćwiczeń, to około 30-40 minut. Dlaczego dłużej niż
30 minut? Z prostej przyczyny, organizm  dopiero po 30 minutach zaczyna spalać tkankę tłuszczową. Ćwiczenia powinny być spokojne, bez zbytnich przeciążeń. Najlepszymi będą: szybki spacer, jogging, jazda na rowerze, pływanie, nordic walking.
A mówiąc tak między nami, ruszajmy się przy każdej okazji.

Pamiętajmy o  zachowaniu równowagi  pomiędzy pracą zawodową,
a życiem prywatnym. Po pracy codziennie poszukajmy czasu tylko dla siebie. Róbmy wszystko co nas odpręża i uspakaja np: ćwiczmy jogę, słuchajmy muzykę relaksującą i zawsze myślmy o czymś przyjemnym. Rozluźnijmy się i zamykając oczy medytujmy. Wystarczy dziesięć minut dziennie. Zapewniam przyniesie to niespodziewane efekty. Pamiętajmy, że stres sprzyja spożywaniu nie tylko większej ilości jedzenia, ale także niezdrowych przekąsek, wpływających na sylwetkę.

Jeżeli szybko nie zadbamy o siebie, skutki tego mogą być kłopotliwe dla zdrowia. Mogą wystąpić zmiany zwyrodnieniowe kręgosłupa, bóle, obrzęki, mniejsza ruchliwość stawów, powstawanie dyskopatii. Zaburzenia gospodarką cukrem, to szybszy przepływ krwi do naczyń. Pojawi się zmęczenie nóg, opuchlizna kostek, pajęczaki czy żylaki. Coraz częściej zacznie występować zmęczenie, ze względu na zmniejszającą się pojemność płuc w wyniku otłuszczenia się ścianek tkanki piersiowej. Innym problemem będzie to, że warstwa tłuszczowa na brzuchu, będzie uciskać wątrobę i zaburzać wprowadzanie tlenu do płuc, zmniejszając dotlenienie organizmu. Pojawi się gorszy sen, chrapanie i tzw. zespół bezdechu nocnego.
I co najgorsze wystąpi stężenie cholesterolu w żółci, co może wpływać na tworzenie się kamieni.

Otyłość wśród polaków jest coraz większym problemem. Statystyki są porażające, co piąty Polak cierpi na tę przypadłość.
Zajmujemy bardzo odległe miejsce w światowej klasyfikacji otyłości. Coraz bardziej niepokoi fakt, że otyłość zaczyna występować wśród dzieci. Taka nadmierna nadwaga jest bardzo niebezpieczna. Nieświadomi rodzice, nie potrafią odmówić swoim pociechom słodyczy, chipsów, coca-colo, które zawierają duże ilości cukru.

Wojciech Bieluń
723-976-564
jamnik16b1@obemail.com
www.idealnafigura.com/bielun77
www.zdrowesniadanie.info/bielun77
www.sportoweodzywianie.pl/bielun77
www.katalog.com/bielun77

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

CommentLuv badge