Żywność to też lekarstwo.

Siła pożywienia / 2 /

Witam

Już w latach 50- tych dwudziestego wieku odkryto, że oleje roślinne obniżają poziom cholesterolu, mimo że nie unikamy również spożywania tłuszczy zwierzęcych. Większe ilości wielonienasyconych kwasów tłuszczowych z ryb morskich zimnowodnych, zmniejszają nie tylko
szkodliwego dla naczyń krwionośnych cholesterolu, ale też przy okazji minimalizują ochronę przed miażdżycą. Jednak ci, którzy spożywają jednonienasycone kwasy tłuszczowe np: z oliwek, nie doprowadzają do zmian w poziomie ochronnym HDL.

Kwasy tłuszczowe jednonienasycone pochodzenia roślinnego
są mniej podatne na zły wpływy tlenu np: jełczenie, tworzenie wolnych rodników czy oksydacja cholesterolu.
Spożywanie oleju rzepakowego gwarantuje również te same dobre właściwości, ponieważ zawiera on rzadko występujące w produktach żywnościowych kwasy tłuszczowe omega-3 i kwas alfa- linolenowy,
w dużej koncentracji.

Kwasy omega-3 , to jeden z najbardziej popularnych obecnie elementów odżywiania. Najbardziej promowane są te pochodzące z ryb i alg morskich, które  zapewniają wysoką jakość.
Będąc składnikiem błon komórkowych mózgu, utrzymują ich funkcjonowanie na dobrym poziomie. Kwas omega-3 DHA, jest potrzebny dla rozwoju mózgu u noworodków, chroni również nasze serce i układ krwionośny. Reguluje poziom tłuszczu we krwi, płynność krwi, ciśnienie krwi oraz rytm pracy serca.

Kwasy omega-3  posiadają cechy substancji regulujących, które mogą hamować zapalenia, oraz mogą wpływać na ograniczenie podatności
na ból / reumatyzm /.
Mogą mieć zastosowanie użyte celowo na ADHD, czyli zaburzenie koncentracji uwagi i zespołu nadpobudliwości psychoruchowej u dzieci
i dorosłych, ale też przy depresjach, alergiach, również chorobie Alzheimera.

Spożywamy zbyt dużo  tłuszczy nasyconych znajdujących się w tłustych wyrobach mięsnych, śmietanie, pełnotłustym serze lub utwardzonych tłuszczach roślinnych. Tym samym zbyt mało jest
w naszym odżywianiu kwasów tłuszczowych omega-3.

Wysokiej jakości kwasy omega-3 występują, jak wcześniej pisałem
w produktach żywnościowych pochodzenia roślinnego i morskiego. Natomiast najlepszym źródłem uzyskania kwasu alfa-linolenowego
będzie  olej lniany, rzepakowy, orzechy włoskie lub  ich olej.
Zwykle zalecana dawka dzienna to 1 do 1,5 grama. Oznacza to,
że trzeba spożywać posiłki rybne dwa razy w tygodniu,
po ok 200 gram ze śledzia, makreli, łososia,tuńczyka lub sardynki.

Powinnaś w kuchni używać olej rzepakowy, ma dobre proporcje
kwasów tłuszczowy
, do sałatek dodawać oliwy z oliwek, unikać tłuszczów zwierzęcych. Sięgaj po przekąski z pestek słonecznika, dyni czy samych orzechów włoskich.

Codzienne spożycie 0,2-0,4 grama kwasów tłuszczowych omega-3 / EPA i DHA /,pochodzących z ryb zimnowodnych, to optymalna ilość redukująca chorobę wieńcową.

Dieta śródziemnomorska jest przykładem zdrowego sposobu odżywiania. Zawiera oliwę z oliwek, jako główne źródło tłuszczu.
Duże ilości spożywanych ryb, drobiu, produktów mlecznych, jaj i wina,
które spożywane jest w trakcie posiłku. Dieta ta, zawiera niewielkie ilości czerwonego mięsa. Taka żywność, to mniej nasyconych kwasów tłuszczowych, wiele węglowodanów o niskim indeksie glikemicznym
oraz błonnika. Posiada duża zawartość prostych nienasyconych kwasów tłuszczowych. Dlatego dieta ta, jest polecana dla utrzymania zdrowia.

Jeżeli nie lubisz ryb i nie możesz je jeść, uzupełniaj odpowiednią ilość kwasów tłuszczowych omega-3, poprzez przyjmowanie oleju rybiego
w kapsułkach. Mają tę zaletę, że mogą być dokładniej dozowane bez niepotrzebnego obciążenia kalorycznego i pokryją twoje zapotrzebowanie.
Wiele tych produktów ma witaminę E, która jest antyoksydantem chroniącym przed utlenianiem.

Następny artykuł już w sobotę, a w nim o proteinach.

Wojciech Bieluń
723-976-564
www.idealnafigura.com/bielu77
www.zdrowesniadanie.info/bielun77
www.sportoweodzywianie.pl/bielun77
www.katalogcrw.com/bielun77
mail: jamnik16b1@obemail.com
twitter @ BieluńWojciech

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

CommentLuv badge